Tragedi kecil...Pengajaran Besar

Bismillah
Sallou alan nabiyy

Salam 3laikum

Baru-baru ini saya berkesempatan menonton cerita "Kun Fayakun"...
Movie Indonesia yg berkisahkan ttg tawakkal keluarga penjual cermin
Tawakkal yg membuatkan terdetik di hati saya
"Alangkah besarnya tawakkal mereka ini kepada Allah"
(tengoklah cerita ni...)

(ini yg kadang-kadang saya suka juga tgk cerita Indon, mereka suka berdoa kepada Allah)

Baru-baru ini juga saya terimbas kembali hadith ke 19 dalam matan Arba'in

Dari Abu Al Abbas Abdullah bin Abbas radhiallahuanhuma, beliau berkata :
Suatu saat saya berada dibelakang nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam, maka beliau bersabda Wahai ananda, saya akan mengajarkan kepadamu beberapa perkara:
Jagalah Allah, niscaya dia akan menjagamu, Jagalah Allah niscaya Dia akan selalu berada dihadapanmu.
Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah
Ketahuilah sesungguhnya jika sebuah umat berkumpul untuk mendatangkan manfaat kepadamu atas sesuatu, mereka tidak akan dapat memberikan manfaat sedikitpun kecuali apa yang telah Allah tetapkan bagimu, dan jika mereka berkumpul untuk mencelakakanmu atas sesuatu , niscaya mereka tidak akan mencelakakanmu kecuali kecelakaan yang telah Allah tetapkan bagimu.

Pena telah diangkat dan lembaran telah kering
.

Baru-baru ini juga saya membaca ayat Surah Al-Baqarah:155 yg bermaksud

"Dan kami pasti akan menguji kamu dgn sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kpd org-org yg sabar"

Dan satu perkara yg paling baru selepas peristiwa di atas ialah

Saya telah diuji dgn kelaparan yg sebenarnya satu perkara yg kecil tapi memberi pengajaran yg besar!!
Ceritanya begini....
Disebabkan ada sedikit masalah yg berlaku, kami serumah berada dalam keadaan kelaparan hari itu.
Bukan hari itu sahaja.. esoknya pon begitu juga..masih ada masalah yg sama
Harapan jd berbunga untuk hari yg ketiga
Tapi, masalah yg sama... dan akhirnya untuk hari yg ketiga kami masih dalam kelaparan
(Alhamdulillah..masih hidup hingga hari ini.. Lapar di sini bermaksud lapar nasi!!)

Saat itu saya hanya memikirkan NASI! NASI! dan NASI!!

Dan saya mula terfikir sejenak...

Bukankah setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya...
Saya mula mencari-cari hikmahnya...
Pada saat itu...
Cerita Kun Fayakun berkisar dalam kepala....
Hadith 19 td terngiang-ngiang di telinga
Ayat dalam Surah Al-Baqarah teringat-ingat di dalam hati

Ya!!
Apabila lapar, apa perkara pertama yg kita cari??
Makanan!! Tanpa mengingatiNya walau seketika
Tanpa meminta padanya...sebaliknya merungut jika ketiadaan rezeki
Sedangkan Dialah pemberi rezeki...
Sedangkan Dialah yg menakdirkan bahawa rezeki kita sebanyak itu pada hari ini
Dan Dialah yg menentukan bahawa ada-kah atau tidak rezeki untuk kita pada hari itu.
Biarlah Dialah yg pertama akan kita cari dalam setiap perkara...InsyaAllah..
(saya akan cuba!!)

Nampaknya...
Allah telah mengajar diri saya secara teori sebelum ini (melalui ayat AlQuran, movie dan hadith)
Dan tragedi berharga itu sebagai praktikal

Saya teringat satu tragedi....
Hari itu..
Saya telah membuat kesalahan...
Dan Ummi menasihati saya...
"Kak...teorinya mmg senang...tapi nak implement tu susah"

Ya!! Ujian dariNya ialah peluang utk kita mengimplementasikan teori-teori secara praktikal.. (inilah teorinya...cakap mmg senang!! tapi, insyaAllah..akan sentiasa mencuba)
Dan saya teringat kata-kata "Allah akan menguji kita mengikut apa yg kita lemah"

Dan disebabkan kelemahan saya dalam mengenalpasti bahawa itu satu ujian
Membuatkan Allah terus-terusan menguji saya

Saya terfikir lagi.....
Bagaimana pula dengan golongan yg tidak menyedari bahawa Allah sedang mengujinya...
Dan Allah tetap akan mengujinya secara berterusan
Jika dia tetap tidak menyedarinya...
Dia akan berterusan kalah dalam ujian tersebut
Berterusan dalam kejahilan tersebut

[Saya mengetuk hati, bertanya iman... adakah saya tergolong dalam golongan ini??Na'uzubillah... Semoga sahabat-sahabat saya yg baik akan meyedarkan saya apa yg tidak saya sedari]

"Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan dan KELAPARAN..."
Saya faham sekarang bagaimana kelaparan pun boleh menjadi ujian...

Alhamdulillah...syukur
Allah memberi peluang saya mempraktikkan teori-teori yg saya dapat


Dan alhamdulillah...syukur
Untuk hari keempat... rezeki telah ada untuk mengubat perut yg lapar nasi!
(di Malaysia..saya tak berapa kisah untuk tidak makan nasi, tapi di Jordan... saya semakin sayangkan nasi :)

Tapi...
Upps!!
Pedas pula masakan
Membuatkan saya tak mampu untuk memakannya
Saya makan sedikit walaupun perut masih rindukan nasi
Masih tidak ada rezeki nampaknya!!
Dapat pengajaran lagi : Walaupun rezeki dah ada depan mata, tapi kalau Allah halang rezeki tu dari sampai kepada kita...bermakna, rezeki itu hanya sampai di mata sahaja...

Tak mengapa...
Ya Allah, semoga masakan seterusnya tak berapa nak pedas!! :)

--------------------------------------------------------

~Masih belajar memandang sesuatu dengan pandangan hikmah~

Wallahu a3lam

5 comments:



tOmeY said...

salam nadh... sape yg masak pedas2 tu..??

hehehe~ bagus la cerita ni... secara tak langsung dah membawa akak utk tadabbur ayat (2:155)..

jazakillah ukhti~~

.n.a.k. said...

wassalam.. housemate
senanyer x pedas mana pon...
tapi sejak dtg jordan ni..
lidah jadik tak tahan pedas sgt

ramai yg kne sindrom ni....
huhu

maklumlah kat jordan x gne sos cili kalau dalam makanan diorg...hihihi

huhu..masih belajar utk relate kehidupan dgn AlQuran

jazakillah ukhti sayang fillah

Anonymous said...

salam..

where did you get the kun fayakun film?

di mana dapatkannya ek? terasa mahu tengok.. boleh beri linknya?

moga mendapat kebaikan.

thanx.

.n.a.k. said...
This comment has been removed by the author.
.n.a.k. said...

Salam..

ana dapat dr org lain...

tapi, boleh tgk di youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=vEg1O7gPYV0

tapi, ini episode satu je... ada 10 episode kat youtube...

semoga mendapat redhaNya...

wassalam