Knowing Imam Hamza Yusuf


Bismillah...Sallou 3alan Nabiyy

Assalamu3laikum...

I'm pretty sure that not many of us know Imam Hamza Yusuf
I'm very sure that only a few of us (esp those living in Malaysia, Egypt..) know that he is one of the Islamic Scholars
And I can say that many people don't know that he is a Scholar in USA..

Written down here is biography about Imam Hamza Yusuf

+ his English name was Mark Hanson
+ born in 1960 (now he's 49)
+ born in Washington and grew up in Northern California
+ raised in a Greek Orthodox family
+ son of US academic father and activist mother
+ he was sent to Catholic school for primary studies and there he was exposed to religion and began searching about religion
+ he once thought how's religion manifesting human's culture
+ has a wife and 5 childrens
+ embraced Islam at the age of 17 in 1977
+ became a Muslim in Santa Barbara, California after having a near-death experience in a car accident which led him to read the Qur'an and eventually to convert to Islam. (click here to know more about why he came to Islam)
+ spent 10 years studying Arabic and Islam in the Middle East and United Arab Emirates, Madina, Algeria, Morocco, and West Africa where he followed a more classic interpretation of the religion from several well-known scholars.
+ then, he returned to the USA and took degrees in nursing from Imperial Valley College and religious studies at San Jose State University.
+ After the attacks of 9/11, Yusuf emerged as a respected Islamic scholar, advising both the White House and the Arab League with other scholars that are invited to White House..
+interviewed by BBC for a reason of advising George W.Bush on Islam
+ in the interview he told to the world about the cause and the effect of tragedy of 9/11 and he alo about JIHAD. (click here to watch the video Part 1/1)
+ He is the co-founder of Zaytuna Institute, which is dedicated to the revival of traditional study methods and the sciences of Islam.
+ has translated several classical texts from Arabic

Imam Hamza Yusuf is struggling to wake up all the Muslims in West countries.
He once said that Islam is a religion of waking up. The Kafirin afraid of us a long time ago because The Muslims were all awakened. In the contrary, the Kafirin now are not afraid of Muslims anymore because Muslims now are sleeping. But, we, Muslims now have the potential to be like those Muslims in the Great Time (the time of arising) a long time ago if we are willing to rise up and if we choose not to remain in our sleep.

Not just that, he, on behalf of all the Muslims in the world speaks to the West world about Islam, the gap between Islam and West, the facets that the Western people should realize about Islam, the pain of the Muslims in Lebanon, Iraq, Afghanistan and so on, the pain of the Muslims in the non-Islamic country after 11/9 and many other facets.

It's very not easy to switch the paradigm of people in such country of money, knowledge, entertainment, fashion, games and other madness. But, I'm pretty sure, his emergent in America as a high-profiled Islamic scholar has opened peoples' eyes about the greatness of Islam and also Muslims' eyes about their role as they are living in such country.

Wallahua3lam

Tragedi kecil...Pengajaran Besar

Bismillah
Sallou alan nabiyy

Salam 3laikum

Baru-baru ini saya berkesempatan menonton cerita "Kun Fayakun"...
Movie Indonesia yg berkisahkan ttg tawakkal keluarga penjual cermin
Tawakkal yg membuatkan terdetik di hati saya
"Alangkah besarnya tawakkal mereka ini kepada Allah"
(tengoklah cerita ni...)

(ini yg kadang-kadang saya suka juga tgk cerita Indon, mereka suka berdoa kepada Allah)

Baru-baru ini juga saya terimbas kembali hadith ke 19 dalam matan Arba'in

Dari Abu Al Abbas Abdullah bin Abbas radhiallahuanhuma, beliau berkata :
Suatu saat saya berada dibelakang nabi shollallohu ‘alaihi wa sallam, maka beliau bersabda Wahai ananda, saya akan mengajarkan kepadamu beberapa perkara:
Jagalah Allah, niscaya dia akan menjagamu, Jagalah Allah niscaya Dia akan selalu berada dihadapanmu.
Jika kamu meminta, mintalah kepada Allah, jika kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah
Ketahuilah sesungguhnya jika sebuah umat berkumpul untuk mendatangkan manfaat kepadamu atas sesuatu, mereka tidak akan dapat memberikan manfaat sedikitpun kecuali apa yang telah Allah tetapkan bagimu, dan jika mereka berkumpul untuk mencelakakanmu atas sesuatu , niscaya mereka tidak akan mencelakakanmu kecuali kecelakaan yang telah Allah tetapkan bagimu.

Pena telah diangkat dan lembaran telah kering
.

Baru-baru ini juga saya membaca ayat Surah Al-Baqarah:155 yg bermaksud

"Dan kami pasti akan menguji kamu dgn sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kpd org-org yg sabar"

Dan satu perkara yg paling baru selepas peristiwa di atas ialah

Saya telah diuji dgn kelaparan yg sebenarnya satu perkara yg kecil tapi memberi pengajaran yg besar!!
Ceritanya begini....
Disebabkan ada sedikit masalah yg berlaku, kami serumah berada dalam keadaan kelaparan hari itu.
Bukan hari itu sahaja.. esoknya pon begitu juga..masih ada masalah yg sama
Harapan jd berbunga untuk hari yg ketiga
Tapi, masalah yg sama... dan akhirnya untuk hari yg ketiga kami masih dalam kelaparan
(Alhamdulillah..masih hidup hingga hari ini.. Lapar di sini bermaksud lapar nasi!!)

Saat itu saya hanya memikirkan NASI! NASI! dan NASI!!

Dan saya mula terfikir sejenak...

Bukankah setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya...
Saya mula mencari-cari hikmahnya...
Pada saat itu...
Cerita Kun Fayakun berkisar dalam kepala....
Hadith 19 td terngiang-ngiang di telinga
Ayat dalam Surah Al-Baqarah teringat-ingat di dalam hati

Ya!!
Apabila lapar, apa perkara pertama yg kita cari??
Makanan!! Tanpa mengingatiNya walau seketika
Tanpa meminta padanya...sebaliknya merungut jika ketiadaan rezeki
Sedangkan Dialah pemberi rezeki...
Sedangkan Dialah yg menakdirkan bahawa rezeki kita sebanyak itu pada hari ini
Dan Dialah yg menentukan bahawa ada-kah atau tidak rezeki untuk kita pada hari itu.
Biarlah Dialah yg pertama akan kita cari dalam setiap perkara...InsyaAllah..
(saya akan cuba!!)

Nampaknya...
Allah telah mengajar diri saya secara teori sebelum ini (melalui ayat AlQuran, movie dan hadith)
Dan tragedi berharga itu sebagai praktikal

Saya teringat satu tragedi....
Hari itu..
Saya telah membuat kesalahan...
Dan Ummi menasihati saya...
"Kak...teorinya mmg senang...tapi nak implement tu susah"

Ya!! Ujian dariNya ialah peluang utk kita mengimplementasikan teori-teori secara praktikal.. (inilah teorinya...cakap mmg senang!! tapi, insyaAllah..akan sentiasa mencuba)
Dan saya teringat kata-kata "Allah akan menguji kita mengikut apa yg kita lemah"

Dan disebabkan kelemahan saya dalam mengenalpasti bahawa itu satu ujian
Membuatkan Allah terus-terusan menguji saya

Saya terfikir lagi.....
Bagaimana pula dengan golongan yg tidak menyedari bahawa Allah sedang mengujinya...
Dan Allah tetap akan mengujinya secara berterusan
Jika dia tetap tidak menyedarinya...
Dia akan berterusan kalah dalam ujian tersebut
Berterusan dalam kejahilan tersebut

[Saya mengetuk hati, bertanya iman... adakah saya tergolong dalam golongan ini??Na'uzubillah... Semoga sahabat-sahabat saya yg baik akan meyedarkan saya apa yg tidak saya sedari]

"Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan dan KELAPARAN..."
Saya faham sekarang bagaimana kelaparan pun boleh menjadi ujian...

Alhamdulillah...syukur
Allah memberi peluang saya mempraktikkan teori-teori yg saya dapat


Dan alhamdulillah...syukur
Untuk hari keempat... rezeki telah ada untuk mengubat perut yg lapar nasi!
(di Malaysia..saya tak berapa kisah untuk tidak makan nasi, tapi di Jordan... saya semakin sayangkan nasi :)

Tapi...
Upps!!
Pedas pula masakan
Membuatkan saya tak mampu untuk memakannya
Saya makan sedikit walaupun perut masih rindukan nasi
Masih tidak ada rezeki nampaknya!!
Dapat pengajaran lagi : Walaupun rezeki dah ada depan mata, tapi kalau Allah halang rezeki tu dari sampai kepada kita...bermakna, rezeki itu hanya sampai di mata sahaja...

Tak mengapa...
Ya Allah, semoga masakan seterusnya tak berapa nak pedas!! :)

--------------------------------------------------------

~Masih belajar memandang sesuatu dengan pandangan hikmah~

Wallahu a3lam

Hanya kerana 'Kemahuan

Bismillah dan selawat...
Salam 3laikum...

Untuk kali ini..bukanlah lagi 'a copied and pasted entry'
Kali ini 'my original writing' : )


Sebenarnya...
post kali ini nak cerita sikit sahaja pasal Jordan..
Yang selebihnya ialah...
tentang kemusykilan saya (yang saya susah nak terima) dengan masyarakat Muslim (Melayu khususnya) yang mungkin tahu tapi tak faham... dan mungkin juga yang tahu dan faham tapi tiada tindakan...

**Ini kisah tentang Jordan**

Jordan telah menandatangi perjanjian damai dengan Israel pada tahun 1994
Yang menyebabkan negara ini di'barat'kan atau di'westernized'kan secara mendadak
Dan barangan-barangan Israel dan Amerika khususnya banyak dibawa masuk ke bumi Syam ini
Baik dari segi fashion, makanan dan barangan lain

Kalau cakap pasal produk ni....
Banyak yang dijual ialah barangan-barangan Israel dan menjadi produk utama di sini
(yang paling ketara Pepsi... air mineral pun ada keluaran Pepsi..Nestle pon ada..ish3)
Dan barangan nilah yang murah sikit
Yang halal (halal dari menjadi senjata pembunuhan) mahal-mahal sikit
[Alhamdulillah..ada lagi produk Turkey yang best...saya suka Ulker]

**Ini tentang kemusykilan saya**

Inilah masalahnya...
Bila negara ni dah menjadikan barangan Israel dan barang boikot yang lain sbg produk utama...
Ramai yang jadikan alasan...

"Negara ini memang kebanyakannya jual produk Israel lah..nak buat macam mana...susahlah nak boikot.."
~hah!! memang senang nak beli peluru kat orang Palestin sana tu... dahlah dekat jer....

"Takpelah..kat Malaysia je gua boikot....Sini susahlah..." ~Itulah mujahadah namanya

"Barang tak boikot mahal-lah... Barang boikot mahal sangat-sangat... Lagipun currency kat sini tinggi..habislah duit" ~ketahuilah..kalau beli barangan tu... benda tu jadi haram...saya merujuk pada Sheikh Yusuf AlQardawi...tak kisahlah guna duit scholar atau PaMa"

"Each riyal, dirham..etc. used to buy their goods eventually becomes bullets to be fired at the heart of brothers and children in Palestine. For this reason, it is an obligation not to help them (enemies of ISlam) by buying their goods. To buy their goods is to support tyranny, oppression and agression." Syeikh Yusuf AlQardawi
20 Muharram 1423H 4 April 2002

Tapi yang saya lagi musykil tu...
Barangan-barangan boikot tu (saya berani kata semua)... adalah untuk memenuhi 'kemahuan' bukannya untuk 'keperluan'
Kalau nak bagi contoh barang.... banyak!!


Ini buktinya...

Ditambah lagi dengan...

Kedai 'peluru tak rasmi' kat syari' Jami3ah



Bukankah benar ini semua hanya untuk memenuhi kemahuan??
Dan jika dilihat...banyak lagi alternatif yang ada...
Restoran Abu Mahmud, Abu Hilal, Maks Burger, 2Mama..banyak lagilah
(sedap jer makanan-makanan Arab ni ala western..)

Kalau barangan boikot yang merupakan keperluan pun...
saya tak rasa tiada alternatif lain...
(apa ya barang keperluan tu?? barangan memasak Maggi...(boleh ditukar dengan Knorr)..macam tiada jer...)

Tapi..itulah!!

Sebenarnya..
Bukan masalah terlalu banyak barang Israel dan barangan boikot yang lain...
Tapi isu kemalasan atau ketidak mahuan mencari alternatif lain

Inilah jadinya... bila Israel dan Barat menguasai ekonomi dunia...
Semua nak beli barang mereka sebab branded dan ada class

Bukankah malas dan ketidak bijaksanaan dalam mencari alternatif itu satu kerugian??

Anda yang memilih sama ada mengikut mahu atau mengenepikan nafsu.

Mungkin ada sesetengah yg memikirkan...
untuk apalah isu-isu boikot ni
sedangkan Palestin tetap tak bebas-bebas sampai sekarang
dan ramai je orang yg tak boikot lagi
(walaupun mereka mengetahui isu tentang ini)...
tetapi ingatlah!!
ini adalah isu yg besar...
kalau Sheikh (beliau ketahui hukum hakam dalam agama!! anda berani membantah??)terkemuka pon dah suarakan...
bermakna ini bukanlah isu yg kecil...
dan yang utamanya ialah...
INI ISU JIHAD KITA DAN MEREKA

Allah tentukan Palestine dicerobohi mereka la'natullah
Pastinya ada hikmah dan ujian di sebaliknya...
Hikmah dan ujian untuk mereka dan KITA

Soal diri kita... apa SUMBANGAN kita?? Atau yang sebenarnya..apa JIHAD kita??
Bagi ceramah?? Kalau buat, Alhamdulillah!!
Bagi derma?? Antara benda senang nak buat. Tapi.. kalau tolak campur dengan pembelian barangan boikot tu...tenggelam juga duit derma tu
Perang?? Jauh sekali!!

Jadi buat apa yang termampu!! Saya yakin semua mampu untuk guna jihad harta... sebab ini bukan soal fizikal semata..tapi soal fizikal yg sebenarnya berkait dgn soal hati..soal nafsu.. antara mahu atau tidak!!
“ Apakah kamu mengira kamu akan masuk syurga padahal Allah belum mengetahui siapakah dari kamu yang berjihad dan siapa pula yang sabar. Padahal) sebelum ini kamu pernah bertekad untuk berjuang (sebelum pertempuran). Kini setelah terluang kesempatan, kamu masih teragak-agak” Surah Ali ‘Imran:142-143



(saya tak kata orang yg berjihad secara mampu sudah sempurna imannya..tapi mereka ini telah menyempurnakan antara bahagian iman...)
Berdasarkan hadith: "Tidak sempurna iman seseorang hingga ia mencintai untuk saudara-nya apa yang dicintai untuk diri-nya." Hadith Bukhari dan Muslim...

semangat Palestine saya membara lagi!!

klik sini untuk mengetahui pengalaman Dr. Fauziah wakil Mercy ke Gaza Januari lalu


Wallahu a3lam

mereka berterima kasih kepada anda!!

Salam 3laikum...

Again.. this post was copied and pasted from Allahyarham 'Ammar Zulkifli....


"Daripada : warga yahudi
Kepada : pelajar-pelajar perubatan mesir

PENGHARGAAN DARI BUMI PENJAJAH

Wakil-wakil Amerika dan Yahudi mengucapkan jutaan terima kasih atas sumbangan yang telah diberikan.

Sumbangan-sumbangan melalui pembelian KFC , McDonald , Coca Cola dan lain-lain telah banyak membantu kami. Terbaru, sumbangan-sumbangan ini telah disalurkan terus kepada Gaza dalam bentuk bom, roket serta senapang dan peluru-peluru.

Setakat ini angka kematian melebihi 300 orang, kebanyakkannya orang awam. Termasuk kanak-kanak dan wanita. Dilaporkan juga lebih 1000 orang telah cedera.

Dengan sumbangan yang banyak yang tersedia ada, pihak Israel akan menambahkan lagi serangan ke Gaza. Hal ini bagi mengelakkan rakyat palestin menjadi pengganas.

Kami berbesar hati atas sumbangan ikhlas dari kamu semua. Ingatlah bahawa semua serangan ini hanya untuk mengelakkan keganasan yang lebih teruk.

Pihak kami mendapati bahawa kamu semua mendapat 400 USD sebulan.

Pihak kami menasihati kamu semua supaya terus berbelanja menggunakan duit tersebut untuk diri kamu sendiri dan janganlah banyakkan menderma. Hal ini kerana keadaan ekonomi dunia yang agak teruk. Maka gunakan duit itu sepenuhnya ataupun simpan sahaja.

Cuti musim sejuk ini, pihak kami mendapati ramai dikalangan kamu berbelanja untuk melancong ke Luxor, Aswan, Baharia, Turki dan sebagainya. Pasti kan wang simpanan kamu semua dibelanjakan sepenuhnya bagi tujuan ini.

Tidak perlulah anda bersusah payah untuk menderma kepada Palestin. Kondisi kamu sebagai pelajar kelihatan tidak mengizinkan. Ramai lagi umat Islam yang sanggup menderma.

Tiada yang perlu dirisaukan. Rakyat palestin adalah rakyat yang tahan sejuk. Musim sejuk kali ini, mereka tak perlukan selimut-selimut dan baju sejuk.

Rakyat Palestin adalah rakyat yang kurang makan. Jadi, mereka tak perlukan makanan yang banyak.

Rakyat Palestin adalah rakyat yang mempunyai antibodi yang cukup mantap. Kerana itu, mereka tak perlu bekalan ubat ubatan.

Rakyat Palestin adalah rakyat yang mampu berdikari dengan baik. Maka tak perlulah diberikan apa-apa sumbangan kepada mereka.

Percayalah kepada janji Allah, kemenangan Palestin pasti terjadi. Maka kamu semua tak perlulah menderma apa-apa.

Yang pastinya, kamu semua akan menjadi saksi dan menjadi peneman kami semasa di akhirat kelak. Kerana sumbangan kamu semua kepada kami, pastinya persoalan yang akan ditanya Allah kelak. Kamu jawablah sendiri dengan Allah alasan-alasan yang boleh lari dari menyumbang kepada palestin walau pun Palestin itu hanya jiran bumi Mesir sahaja.

Terim kasih sekali lagi kami ucapkan.

Yang Benar,
Zionis Laknatullah
(PENJAJAH BANGSAT BUMI AL-QUDS)

The neglected story : (

Salam 3laikum...

This post was copied and pasted from someone's blog..

Well, although this incident happened several months ago, but I don't think it's too late for us to refresh back what had happened to our 'relatives' in Ughyur. Ambil dari blog sahabat sebagai perkongsian..

Yes..

Knowing all these and trying to help them (Muslims everywhere) is an eternal job, not a seasonal job.

Before, we were just being exposed to what is happening in Palestine but not in other places such as Pakistan, Iran, Iraq, Thailand and the lastest one is in Ughyur.

Talking about the Muslims in Ughyur, I wonder if you all know (included me before) who they are actually.. how the conflict began.. and who should be blamed..

So, lets go through this pos. Yes, I can say that reading this will fulfill your heart with JIHAD spirit just like our army before when they fought against Kafirin because of Allah ONLY IF YOU READ THIS POST WITH YOUR HEART and not YOUR MIND yet...

Then, let our mind and our heart work together to plan a great strategy of how to defend and help our relatives who are being suppressed till now..

Bila hati berbicara..tandanya Iman bersuara...


-------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah, Allah telah beri saya kesempatan utk mendengar situasi yang berlaku di TURKESTAN TIMUR (Xinjiang) oleh seorang yang berketurunan Uyghur. Segala butiran tidak dapat disebut di sini tetapi saya akan cuba menulis apa yang sempat saya dengar dan catit agar rakyat Malaysia, khususnya yang membaca blog ini dapat memahami bagaimana penderitaan dan kea daan sebenar di wilayah tersebut.
Sebelum meneruskan penulisan, beberapa perka ra yang harus ditekankan disini iaitu:

  • Orang Uyghur pantang skali (tak suke) memanggil kawasan mereka sebagai Xinjiang. Ini kerana Xinjiang bermakna "tanah jajahan baru". Nama Xinjiang ni pun diberi oleh kerajaan China dan bukanlah nama asal tempat tuh. Maka mereka tak suke dengan nama penjajah nih. Mereka lebih suka memanggil kawasan mereka itu sebagai TURKESTAN TIMUR. Sebabnya dari segi sejarah, wilayah yg didiami oleh orang Uyghur nih termasuk dalam wilayah Turkestan (tanah orang Turk). Jadi lokasi mereka adalah di kawasan turkestan timur.
  • Orang Uyghur bukan orang cine. Rupa diaorg lebih kepada orang2 yg berada di turki. Dikatakan orang2 turki banyak berasa dari kawasan wilayah yg didiami oleh orang Uyghur.
  • Orang cine yg sebenar di kawasan Turkestan Timur adalah orang2 keturunan Han. Mereka ini dihantar oleh kerajaan utk duduk di Turkestan Timur tu supaya dapat hapuskan secara halus orang2 Uyghur
Sedikit info orang2 Uyghur:
  1. Pada kurun ke-17, Rusia & China melakukan penjajahan di kawasan sekitarnya, maka Turkestan terbahagi kepada Turkestan Barat & Turke stan Timur.
  2. Turkestan Barat dijajah oleh Rusia semenjak 1865 dan telah dibahagi kpd 5 wilayah republik pada 1922 iaitu dinamakan Uzbekistan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Turkmenistan dan Tajikistan (sila rujuk peta).
  3. Turkestan Timur plak dijajah oleh China dan diberi nama Xinjiang sprt yg saya sebut tadi. Diaorg hilang kemerdekaan pada tahun 1949 kepada rejim komunis cine.
  4. Populasi di kawasan Turkestan Timur mengikut statistik rasmi kerajaan cine pada tahun 1990, populasi orang Muslim Uyghur adalah 10 juta. Tapi ikut sebuah badan bebas yang buat bancian, ada 25 juta Muslim Uyghur (sama macam populasi Malaysia!!). Ingat..ini tahun 1990 ye. Kenapa ada perbezaan yang sangat ketara antara populasi rasmi dan tak rasmi? Sebabnya, kerajaan cine hanya benarkan org Uyghur lahirkan 2 anak sahaja 1 keluarga. Tapi diaorg secara snyap lahirkan lebih. Diceritakan pakcik pada yg menceritakan kepada saya itu, ank2nya ade 12 orang tapi yg daftar ngan kerajaan hanya 2. Ini jelas menunjukkan populasi orang2 Muslim Uyghur lebih dari 10 juta sbnrnya
  5. Muslim Uyghur menghadapi pembersihan etnik, budaya, bahasa, dan paling penting agama. Kalau bulan puasa tu, kene tutup lampu bila nak bukak puasa n sahur. Sbb nnt nampak beramal dgn ajaran Islam.
  6. Yang keje dgn kerajaan tak bleh solat, puasa, pakai tudung. Ade kemungkinan boleh ditembak mati kalau amalkan ajaran Islam
  7. Diaorg belajar Quraan bawah tanah. Guru2 merisikokan diri utk ajar Quraan
  8. Kerajaan cine berusaha hapuskan sistem pendidikan masyarakat Uyghur, tak bagi ajar dalam bhs mereka.
  9. Kalau bukak website2 Uyghur, kebanyakkan bahasa mereka ditulis dalam huruf2 arab.
  10. Dulu, kaum Han di Turkestan Timur ada 4%. Skarang dah jadi 41%.
  11. Kerajaan cine amik semua passport orang uyghur. tak bagi diaorg kuar dari negara cine
  12. Ade 5% masyarakat Hui di wilayah Turkestan Timur ni. Diaorg ni orang cine, so kerajaan bagi diaorg peluang utk amalkan Islam, tapi dengan keadaan terhad jugakla kot.
Oklah..ckup tu je kot pasal fakta2 dan latar belakang. Kalau nak tahu lebih banyak, google je. Memang termuntah nak baca semua

Berkenaan dengan rusuhan yg berlaku masa 5 Julai hari itu:
  1. Rusuhan berlaku sebab tekanan yg telah sekian lama dialami oleh masyarakat Uyghur. Kalau rajin baca ni: http://www.scribd.com/doc/12309541/Harun-Yahya-Zaman-Kegelapan-Islam (search Turkestan Timur) <--sebuah penulisan Harun Yahya tentang masrayakat di Turkestan Timur
  2. Antara pencetus rusuhan yg berlaku adalah disebabkan ade sebuah kilang di Guangdong, kat situ ade beberapa ratus masyarakat Uyghur bekerja. Tapi 1 malam tu, ade orang cine datang bantai2 dan bunuh tanpa apa2 tujuan. Bile diminta utk siasat, pihak pengurusan tak ambil tindakan. Polis pulak kata "ini salah faham kecil je". So yg terbunuh tak dapat pembelaan. Bahkan dikatakan orang cine lagi support pembunuhan orang uyghur.
  3. Yg turun protes hampir 90% orang uyghur
  4. Tektik yang digunakan kerajaan cine adalah memutuskan semua komunikasi di sekitar wilayah turkestan timur. Telefon & internet telah diputuskan sebab diaorg tahu kekuatan komunikasi ni boleh bantu orang2 di turkestan timur tu utk sebarkan lagi maklumat dan mungkin daripada sebaran maklumat tu akan bangkit lagi orang2 di wilayah tuh.
  5. Dikatakan mereka lebih teruk dari situasi di Palestin atas sebab berikut:
  • Media tak dibenarkan masuk buat liputan sangat selama ni di kawasan masyarakat Uyghur. Baru2 ni mungkin baru mereka benarkan kot memandangkan tetibe je meletus bende nih
  • Takde pihak yg membela mereka. Diaorg takde persatuan/pertubuhan yg dapat bela kebajikan dan kewangan diaorg
  • Diaorg dicengkam oleh kuasa yg besar dan mereka berada di dalam negara yg nak sangat jajah kawasan turkestan timur tuh. Nak tahu kenapa cine nak sangat kawasan tuh? Baca kat Harian Metro: http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Tuesday/Setempat/20090714063209/Article/index_html
Akhirnya, yg menceritakan kpd kami situasi di sana kata "kami bergantung harap pada Allah SWT je..susah nak nampak jalan2 lain yg mudah".

Sbnrnya ade je usaha boleh dibuat, tapi yela...negara kita ni pun nk kekalkan hubungan diplomatik dengan cine yg nak jadi next kuasa besar dunia. So tataulah.

Selama ni kita tahu tentang Islam di cine ni, takde kaitan dengan Uyghur. Orang2 Uyghur tak declare diaorg ni cine sangat. Diaorg ni orang Turk.

Oklah..rasanya ckup la kot. Dah banyak dah bahan bacaan boleh dibaca esp reference2 yg diberikan di atas. Sangat membantu utk kita fahami situasi di wilayah Turkestan Timur.

Kita kadang2 rasa seronok dan tidak ade ape2 nak dirisaukan sebab duduk dalam zon selesa di Malaysia yg aman makmur, takde orang nak tindas. Tapi sejuah mana kita prihatin terhadap kawan2 seakidah kita di tempat lain. Seharusnya kita insaf!

Wassalam

Related website: http://www.uygur.org/

Info sampingan: Ade 1 padang pasir di wilayah Turkestan Timur dinamakan Taklamakan Dessert. Ape yg menariknya, nama tu sebenarnya diambil dari nama arab iaitu:

Tark - meninggalkan (sprt tarkul ma'asiy - meninggalkan maksiat)
Makan - tempat

So bile gabung, jadi Tarkulmakan. Tapi lama2, jadi Taklamakan.

------------------------------------------------------------------------------

Congratulation for those who are given hidayah to read this post till the end...

Wallahu a3lam

Cube fikirkan...

Dimulakan dgn bismillah dan selawat

Salamun 3laikum

Jika difikir kembali...
Sebenarnya, kita punya masa yang terlalu banyak utk melakukan amal ibadah yg khusus
(Sememangnya setiap kehidupan ini ialah ibadah jika dilakukan kerana Allah)
Terutama dgn sunnah-sunnah Rasulullah
Benar
Rasulullah telah menggariskan beberapa perbuatan dan perkataan yang boleh kita lakukan setiap hari
Bermula dari pagi hingga ke malam
Dari sunnah yg senang utk dilakukan hingga agak berat
Dan sunnah-sunnah inilah yg akan mendekatkan kita kepadaNya
Dan membantu kita untuk melakukan sesuatu keranaNya
Dan perlakuan itu bukanlah sia-sia
Dan bukanlah untuk nafsu semata-mata
Cuba fikirkan kembali....
Berapa kali dalam sehari kita masuk ke tandas
Tapi adakah setiap kali...
Kita melangkah dengan kaki kiri?
Atau kita melangkah dengan doa?
Begitu juga ketika keluar
Adakah kita melangkah dengan kaki kanan?
Dan dgn doa mengiringi langkah?
Sungguh rugi...
Saat yg boleh dikatakan bonus utk menambah pahala
Tapi dibuang begitu sahaja

Cuba fikirkan kembali....
Adakah kita melangkah dgn langkah kanan dgn doa serta niat i'tikaf
setiap kali masuk ke dalam masjid? Dan begitu juga dgn keluar dari masjid
Sedangkan boleh tahan bnyk jugak keluar masuk masjid
Dan mungkin boleh tahan selalu jugak tidur dan baring-baring dalam masjid
Tapi jangan biarkan pahala terbang melayang

Cuba fikirkan kembali....
Adakah setiap kali selepas 5 kali ambil wudhu'
Kita akhiri dgn doa
Ini tidak lagi dicampur dgn wudhu' utk solat dhuha
Atau mungkin solat malam..solat hajat
Dan mungkin kerana terbatal wudhu'
Bayangkan...
Betapa banyaknya peluang yg ada
Tapi dibazirkan

Cuba fikirkan kembali...
Berapa banyak kali kita makan?
Tapi rata-rata yg saya perhatikan...
Mostly akan membaca bismillah
Syukur...
Tapi jarang-jarang yg mengucapkan hamdalah
Alhamdulilah...semua makan dgn tangan kanan
Sedikit kasihan pada mereka yg kidal dan makan pun dgn tgn kiri
Err..mngkin kasihan banyak kot
Sebab org lain boleh buat sunnah yg ini..
Si kidal x boleh
Mungkin boleh praktis utk makan tgn kanan
Rugi-rugi
Saya pun selalu begitu
Perlu diingatkan sentiasa

Cuba fikirkan kembali...
Adakah pembelajaran kita dimulai dengan doa??
Jika sebelum ini di sekolah rendah
Atau mungkin di sekolah menengah
Kita akan membaca doa...
Tapi..kini adakah kita masih meneruskan amalan itu??
Jika diamalkan.. Alhamdulillah

Sebenarnya...
Memang banyak lagi ruang yg ada utk kita melakukan sunnah
Lagi-lagi sunnah yg kecil-kecil sebegini
Tapi sayang... ianya dibazirkan begitu sahaja
Rata-rata kita tahu...
Sunnah itu dan ini...
Tapi hanya di otak
Tapi tidak dibuktikan

Ya!!
Memang susah
Tapi ia memerlukan praktis
Praktis yg berterusan

Huhu..
Saya suka sungguh mendengar kata-kata ini
"Hidup ini sungguh singkat dan kita tidak punya masa yang terlalu banyak untuk melakukan banyak kebaikan. Jadi, kita perlu kreatif untuk menambah amalan"
Dan melakukan sunnah-sunnah yg senang ini juga adalah suatu bentukj kekreatifan
Sebab pengamalannya adalah setiap hari

Jom latih diri bersama!!

Wallahu a'lam

..::KerJa seiKhLas haTi::..

Sesungguhnya..
kebenaran TIDAK akan memimpin, kebaikan TIDAK akan tersebar, keadilan TIDAK akan tertegak, panji-panji kemuliaan akan jatuh
dengan wujudnya

orang-orang yang menggadaikan prinsip demi keuntungan dunia
dan
orang-orang yang bersifat riya’
yang hanya mahu diri mereka dilihat orang, kata-kata mereka didengar, mereka menjadi buah mulut masyarakat, dan boleh mengarahkan orang lain dengan jari telunjuk.

.

Kebenaran, kebaikan, kemuliaan HANYA akan tertegak dengan …

orang-orang yang ikhlas,
yang berpegang teguh dengan
prinsip,
yang boleh mempengaruhi orang lain bukannya dipengaruhi.
Mereka adalah
orang-orang yang
berkorban bukannya mengambil manfaat, memberi bukannya mengambil.

~ As-Syahid Imam Hassan Al-Banna

Ya Allah, golongkanlah kami dalam golongan mukhlisin

*takut*

Salam 3laikum + salawat

Apa yg kutakuti...

Saya takut...

PERTAMBAHAN UMUR SAYA

tak sejajar dengan

tahap
KETEGUHAN IMAN
KEMANTAPAN FIKRAH
KEMATANGAN PEMIKIRAN

tapi...takpe2

saya akan cuba untuk menjadikan
HARI ESOK LEBIH BAIK DARI HARI INI
dengan
MUHASABAH HARI INI
DAN MERANCANG HARI ESOK

anda pula bagaimana?

(p/s : semoga kita tak tergolong dalam golongan yang sama sahaja tahap iman dan pemikirannya walaupun umur semakin lama semakin bertambah--zikir dan fikir)

~masih mencari dan mengumpul kekuatan~

wallahu a'lam

~MENARIK!!~ jgn lepaskan peluang yg ada...!!!

salam 'alaik...

Khas buat mereka yg....
  • mempunyai ahli keluarga berumur 13-16 tahun
  • berumur 13-16 tahun
  • perasan berumur 13-16 tahun


ssq

Nak mendaftar??
Tapi tak nampak number telefon urusetia:
Nah!
Hafiz Bai : 0197517051
Nurul Damia : 0136456228

kalau nak tahu dgn lebih lanjut, layari...

http://kbm-ssq-5r.blogspot.com/


Nak daftar online pon boleh kat web tu...

JOM!!

Memang menarik!! (saya dah pergi. tapi tym tu old version)

Jap2..

Ada satu lg announcement




KAPPeL

09



Kursus Asas Pra Perkahwinan




Tarikh
9 - 10 JANUARI 2010
Sabtu & Ahad

Tempat
Masjid As-Syakirin, KLCC



Yuran
RM 50
Akaun pendaftaran masih belum dibuka. InsyaAllah akan dibuka secepat yang mungkin.

(P/S: jgn daftar pada saya... saya hanya tolong mempromote!!)


wassalam...

Tahukah Kita Semua... =) Sejarah nabi kita di sana

Salam 'alaikum...

~bunyi tajuk macam skema...
tapi, post ini memang serius...
kerana ianya tentang SEJARAH... (subjek yang kurang diminati orang)~

Tapi, perlunya sejarah untuk diketahui adalah untuk...

* Belajar dari kesilapan sejarah supaya tidak mengulangi sejarah
* Supaya tidak diperbodohkan sesuatu pihak kerana kurangnya ilmu sejarah
* Sunnatullah bahawa setiap perkara ada turun naiknya

Teringat saya kata-kata Abul A'la AlMaudoodi

"IN DEALING WITH THE QUESTIONS ABOUT THE ATTITUDE OF THE PRESENT DAY MUSLIMS TOWARDS ISLAM, THE TREATMENT OF THE FAITH AND ITS INFLUENCE ON THEIR LIVES, WE MUST FIRST GLANCE AT THE PAST HISTORY OF ISLAM. OUR PRESENT CONDITION HAS RESULTED FROM OUR STATE IN THE PAST, AND OUR FUTURE WILL SIMILARLY EMERGE FROM OUR PRESENT AND BE INFLUENCED BY IT. THEREFORE, IN ORDER TO STUDY AND ANALYZE THE PRESENT ATTITUDE OF THE MUSLIMS TOWARDS ISLAM, WE MUST KNOW THE ATTITUDE TOWARDS IT IN THE PAST."
Sumber dari: ISLAM TODAY, Abul A'la Al Maudoodi

Syaif (lihatlah),
Betapa pentingnya sejarah
Kerana sejarah berkait dengan masa depan
Sejarah bukanlah hanya terhenti setakat masa yang dahulu
Kerana kesinambungannya atau kesannya datang pada masa depan
Sebab itu kita semua kena tahu APA SEJARAH KITA...

---------------------------------------------------------

Berbalik pada fokus utama...
Sebenarnya...
Saya mahu berkongsi ilmu tentang Palestin dan Sejarah serta Perkaitannya dengan nabi-nabi terdahulu...
Peringkat Pertama..
iaitu mengambil tahu dan mencari telah terlaksana dan perlu diteruskan dengan membaca buku dan menghadiri ceramah serta program
Peringkat kedua perlu dibuat
iaitu dengan berkongsi dan menyebarkan
InsyaAllah...
Isu ini sepatutnya menjadi isu yang sangat dekat di hati orang Islam
(begitu juga dengan isu-isu lain)

P/S: Palestine sangat dekat dengan saya, nun dekat di Jordan.. Tapi barang-barang boikot juga berlambak di sini... JANGAN BELI!!

-------------------------------------------------------

Baiklah... perkongsian bermula!! =)

Bermula dengan....
Nabi Ibrahim : berasal dr Ur, Mesopotamia, Iraq..
Setelah cuba dibunuh Raja Namrud, Nabi Ibrahim diperintahkan untuk lari ke Kana'ah-bumi yg berpenghuni (Palestine pada masa ini..)
Di sana... Nabi Ibrahim menyebarkan kalimah Tauhid
Nabi Ibrahim mendapat 2 org anak..
Ismail (anak bersama Hajar) dan Ishak (anak bersama Sarah)

Nabi Ismail : diperintahkan agar dihantar ke gurun yg tiada penghuni (kini ialah Makkatul Mukarramah)

(kisah Nabi Ismail hanya setakat ini dalam post ini...)

Nabi Ishak : Nabi Ishak dan ibunya, Sarah tetap di Hebron, Palestine.
Mempunyai ramai anak..antaranya Nabi Ya'kub

Nabi Ya'kub : digelar Israel (kerana suka berjalan pada waktu malam.
Mempunyai 12 org anak yang digelar Bani Israel dan anak bongsunya bernama Yusuf

Nabi Yusuf :
Dimasukkan ke dalam perigi buta oleh abang-abangnya yg dengki kepadanya
Diselamatkan dan dibeli oleh menteri dari Mesir
Membesar di Mesir dan akhirnya mengajak adik beradiknya berpindah dr Hebron dan tinggal di Mesir
(sumber: Surah Yusuf)

Nabi Musa : Nabi Musa diutuskan setelah Bani Israel berkembang biak selama 520 tahun
Bani Israel ditangkap dan diperhambakan kepada Firaun
Nabi Musa diutuskan utk menyelamatkan Bani Israel
Berjaya menyelamatkan Bani Israel dengan menyeberangi Laut Merah yang terbelah dua (surah AlBaqarah:50-51)
Di Semenanjung Sinai, Allah memerintahkan Bani Israel (kaum yg beriman yg terselamat) mendapatkan tanah Palestine utk memerintah berdasarkan kalimah Tauhid (Surah Al-Maidah:21)
Perintah diabaikan sehingga mereka hidup tidak bertanah selama 40 tahun

Nabi Yusa'a : Bani Israel dipimpin oleh Nabi Yusa'a setelah Nabi Musa wafat
Bani Israel menyesali kedegilan mereka dan Nabi Yusa'a memimpin mrk mendapatkan 'tanah yg diberkati' (surah Al-Maidah:23)

Nabi Yusa'a, Nabi Ayub, Nabi Zulkifli : Kemenangan dan kekalahan silih berganti krn mendapat tentangan yg kuat sehingga satu tentera yg kuat di bawah pimpinan Talut dapat mengalahkan mereka

Nabi Daud : Talut ingin mengahwinkan anak perempuannya bagi siapa yg berjaya memburu Jalut.
Nabi Daud muncul dan akhirnya Nabi Daud berjaya membunuh Jalut
Nabi Daud dilantik menjadi Raja Israel dan mengasaskan kerajaan Tauhid
(perkataan Zionis dikatakan diambil dari Bukit Zion di mana Nabi Daud berjaya menaklukinya)

Nabi Sulaiman : Nabi Daud diganti anaknya, Nabi Sulaiman
Allah menganugerahkan suatu kerajaan yg tidak pernah diberikan kepada sesipa pun
Kerajaan Nabi Daud dan Sulaiman diasaskan dari 1000BC - 922 BC sebab selepas kewafatan Nabi Sulaiman, kerajaannya berpecah kepada 2 antara anak-anaknya, iaitu Kingdom of Israeli dan Kingdom of Judiah..
Mereka berperang sesama sendiri dan kerajaan sekitarnya
(sebenarnya, saya tak berapa nak tahu ttg kisah kerajaan yg terbahagi ni..kalau ada yg tahu beritahulah yer...)

Nabi Zakaria, Nabi Yahya, Nabi Isa :
Kekufuran Bani Israel semakin menjadi-jadi
Allah mengutuskan nabi-nabi ini
Nabi Zakaria dibelah
Nabi Yahya, anak Nabi Zakaria dipancung
Nabi Isa diangkat ke langit

Dan sejarah ini bersambung sehingga ke episod seterusnya...

Sehingga ke hari ini...

Yang sebenarnya...

Tujuan asal mereka ialah...
Untuk menghancurkan umat Islam...
Untuk melemahkan aqidah umat Islam...
Untuk melancarkan serangan pemikiran umat Islam...

Mereka...
Baik golongan Yahudi atau Nasrani
telah melancarkan berbagai-bagai perkara untuk menghancurkan umat Islam
Sehingga kini....
Kita berjaya ditindas
Hidup dalam ketakutan
Hidup dalam kejahilan
Hidup dalam 'tangan' mereka
(kerana secara tidak sedar.. hidup kita diatur utk mengikut mereka)

ADAKAH KEMENANGAN MEREKA HARI INI HANYALAH SATU NASIB?
ATAU SATU PERANCANGAN RAPI YG DIBUAT MEREKA?

maka...

MARI HAYATI SEJARAH KITA DAN BELAJAR DARINYA(HUHU..SEJARAH PENTING TAU!!)..
KERANA SUDAH SUNNATULLAH SETIAP PERKARA ADA TURUN NAIKNYA
DAN PASTINYA ISLAM AKAN NAIK SATU HARI NANTI
TAPI KEMENANGAN ISLAM BERDASARKAN REALITI DAN PERLUKAN USAHA

BANYAK LAGI CARA UNTUK MENJADI SAVIOUR OF ISLAM..TAPI HARI INI DALAM KONTEK SEJARAH
(SAYA PERLU BELAJAR BANYAK LAGI..ILMU SANGAT SEDIKIT..)

TEGAKKAN ISLAM DALAM DIRIMU, NESCAYA AKAN TERTEGAKLAH ISLAM DI BUMIMU

~mulakan dari diri sendiri..JOM KOREKSI IMAN~

Ya Allah, thabatkan hati ini di atas jalanMu
Jadikan kami penyelamat agamaMu

p/s: Tadi saya baru dengar sejarah-sejarah kemenangan, kejatuhan Islam dari zaman NAbi Muhammad hingga zaman Turki Uthmaniyah secara overview.. semangat ngah membara..ALHAMDULILLAH

wallahua'lam...


~Koreksi diri~

Bismillah...
Salam 'alaik...

*Rasanya lama sangat tinggalkan blog ini tak ter'update'*

~Kalu jadikan exam sebagai alasan untuk tidak berbuat perkara yang lain.. macam-macam benda tidak akan berjalan..
Lagi-lagi menjadi student JUST..
hidupnya dengan exam..
Bukankah hidup ialah ujian??
Ujian untuk student JUST- ADAKAH KITA MAMPU MENCAPAI KECEMERLANGAN DALAM MENGHADAPI UJIAN YANG HAMPIR SETIAP MINGGU ADA DENGAN UJIAN YANG SETIAP DETIK DIKIRA?
Mampukah saya dan kita??
InsyaAllah~



Sebenarnya..
saya tertarik dengan ayat ini...
"Kita tak boleh nak isi air dalam botol yang penuh..
Kalau nak isi, kita kena buang sikit air dalam botol tu untuk masukkan air yang lain"

Ya, saya setuju..

Begitulah perumpamaannya jika kita mahu top-up diri dengan sifat mahmudah
Iaitu dengan mengikis sifat mazmumah

Tapi nak kikis sifat-sifat tu..
kita perlu mengetahui apa sifat mazmumah itu terlebih dahulu...
Sebab kadang-kadang kita tak menyedari
Rupa-rupanya sifat itu telah lama bersarang dalam diri

Ibaratnya...
Kita tidak menyedari bahawa kita sedang menyimpan makanan yang basi di dalam peti
(saya berjaya memikirkan contoh ini sahaja)

Mari bersama kita koreksi diri dengan melihat apakah ciri-ciri ini ada dalam diri kita....

1) Bangga diri

Kita merasakan diri kita yang terbaik!
Sama ada dari segi duniawi atau ukhrawi

Dari segi duniawinya...
Kita tidak senang apabila orang lain mempunyai sesebuah jawatan...
Kita merasakan bahawa pemilik jawatan itu tidak layak dan kita yang layak memegang jawatan itu
Dan apabila kita memiliki suatu jawatan..
Kita merasakan bahawa kita mahu memberitahu semua orang

Dari segi ukhrawinya pula...
Kita tidak senang melihat orang lain membuat lebih banyak amalan dari kita
Kita merasakan kitalah yang paling baik
Tapi... ego untuk membuat sama
Bak kata hati "Kalau aku buat sama.. nanti dia perasan aku ikut dia"

Bukankah Allah telah mengatakan
"Berkejar-kejarlah dalam melakukan kebaikan"

2) Buruk sangka

Sifat ini sangat bahaya...
Terutamanya dalam ukhuwah
Kerana ia boleh mengundang kehausan dalam kemanisan ber'ukhuwah'

Sama ada kita menyangka sahabat kita berfikir yang buruk terhadap kita
Atau kita menyangka buruk terhadap mereka

Hakikatnya...
Kesannya begitu jelas sekali..
Kerana MELALUI HATI, EMOSI AKAN TERHASIL, DAN NATIJAHNYA IALAH TINDAKAN

Mungkin...
Jika kita berasa sahabat kita tidak menyukai kita
Perasaan sangsi akan terhasil
Dan kita bertindak menjauhi sahabat kita
Mungkin juga...
Jika kita berasa sahabat kita mahu menunjuk-nunjuk
Perasaan tidak puas hati akan terhasil
Dan kita mahu menunjukkan bahawa kita pun hebat!!
(saya ulangi sekali lagi ini hanya kemungkinan kerana kuatnya mujahadah kita mungkin akan menunjukkan yang sebaliknya)



3) Mahu sentiasa betul

Satu lagi sifat yang boleh menghakis kemanisan dalam berukhuwah

Biarpun perkataan 'akulah yang betul' tidak terkeluar dari mulut kita
Namun, itulah yang sebenarnya
Kita merasakan diri kita yang betul

Apabila sahabat kita mengatakan 3+2=5 ialah equation yang betul
Kita pula mahu menegaskan bahawa 3x2=6 yang betul
Sedangkan kedua-duanya betul

Bukankah lebih baik seorang yang mengalah
BIAR NAMPAK KALAH, TAPI MENANG MORAL

Mungkin...
Kita hanya mahu memberi atau berkongsi pendapat...
Tapi fikirlah cara untuk berkomunikasi dengan cara yang berkesan
Iaitu dengan tidak membuatkan sahabat kita berasa rendah diri
Atau dengan niat berkongsi bukannya ingin menyatakan bahawa hanya kita seorang sahaja yang mengetahui tentang sesuatu perkara
Dan, aura yang dikeluarkan oleh seseorang yang positif akan dapat dirasai oleh orang lain dan begitu juga sebaliknya...

---------------------------------------------------------

Ketahuilah...
Walaupun manusia
Fizikal luarannya berlainan...
Perangainya bermacam-macam...
Kemahuannya berbagai-bagai...
Namun...
Fitrahnya adalah sama
Semua manusia mahu rasa dihargai...
Semua manusia tidak mahu dipijak hina...
Semua manusia mahu disayangi... (dalam post ni... sahabat yer)
Semua manusia ada maruah yang perlu dijaga...

PELIHARALAH HAK BERSAMA



~P/S: Rindu sama kawan-kawan SMKAKL sekalian... kawan-kawan SEPINTAR...kawan-kawan AL-AMIN... kawan-kawan SKSN...kawan-kawan USRAH...kawan-kawan PLKN...
RINDU FAMILY KAT RUMAH~

Wallahu a'lam

Salamun 'alaikum..

P/S: This post is copied and posted from Kak mIa's blog:
www.cahaya-kebajikan.blogspot.com
And was dated on 15th of September 2009
~Allahu ya'tiha al'afiah~

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful..

Obaidah Alqudsi, a Palestinain artist, known among his friends for his beautiful voice and lovely character. 2 days ago, Obaidah passed away in an Israeli hospital, after being held as an injured prisoner. On 26th August, Obaidah was heading to the Abraham Mosque in the Old City of Hebron. While walking to the mosque, Israeli soldiers shot him 4 explosive bullets; two in the abdomen and two in his legs.


As-syahid Obaida Al-Qudsi


Palestinian men gather over the body of Obaida al-Qudsi at a mosque during his funeral in the West Bank city of Hebron.

Obaidah, the peaceful soul was murdered in the street with cold blood. Ambulance vehicles were banned from attending to his bleeding body for 30 minutes. Seeing him bleeding didn’t satisfy their evil lust for blood, hence, they beat his body mecilessly. After a while, he was arrested and sent to an Israeli hospital in occupied Jerusalem. Ever since Obaidah was under their custody, he was in a comma. Obaidah spent about 3 weeks in the Israeli hospital; and his family was not allowed to visit him till the last day of his life!

On the morning of the 13th of September, Obaidah’s soul departed to its creator seeking his ultimate justice. Hasbunallahu wa ne’mal wakeel.



The mother of Obaida al-Qudsi, second from left, mourns over his body ahead of his funeral

Obaidah will always be remembered among his family and friends for his sweet voice and lovely smile. His poetry and Nasheed will always be celebrated by Palestinians, Muslims and all free people of the world as true words of wisdom and honor.


Synopsis about the martyr:

Obaidah Maher Abdul Mu’ti Alqudsi Dwaik.

Born in 1984 in Hebron city-Palestine for a respected family, his father is a well known ustaz and businessman.

Obaidah started his education as early as 5 years in the kindergarten of the Islamic Youth Society. He later joined the Al-Shar’iyah School of the Islamic Charitable Organization. He completed his school education in 2002 with an excellent score of 84 %.

He later joined the International Islamic University Malaysia (IIUM) where he earned a bachelor degree in Communications and Journalism.

During his presence at the International Islamic University Malaysia, Obaidah was one of the active students in cocurricular activities and was always a forerunner in working for any Ummatic issue. Obaidah was elected into the main board of Al-Aqsa friends’ Society in 2003 to serve for one year as one of its most active members. And from the year 2004 till 2007 he led the famous Al-Aqsa Nasheed Group in IIUM.

In 2008 he returned to his hometown in Palestine to live with his family and run his father’s business. He got engaged few months later and arranged for his wedding to be held right after eid alfitri. Unfortunately, the crinminal Zionist soldiers didn’t let his family celebrate this eid happily nor let Obaidah’s fiancée enjoy her future with him!
Allahummaghfir lahu warhamhu wa 'aafihi wa'fu anhu..

===========================

Innalillahi wa inna ilaihi roji'un..

Tak sangka Allah pernah mengirim seorang Syuhada' untuk berada begitu hampir dengan kita. Seandainya saja kita tahu.. pasti berpusu-pusu orang datang menemui beliau, ingin bersahabat, minta didoakan dan sebagainya kerana beliau adalah ahli syurga.. Namun tiada siapa yang dapat meneka setiap takdir dan ketentuan Allah SWT. Allah knows better..

ياايتها النفس المطمئنة
ارجعي الى ربك راضية مرضية
فادخلي في عبادي
وادخلي جنتي

" O soul, in (complete) rest and satisfaction!
return to your Lord, well-pleasing and well-pleased!
Enter among My servants!
And enter My Paradise.."
(Al-Fajr: 27-30)


Seorang pergi, beribu lagi syuhada' akan lahir..
ALLAHU AKBAR!!

.apa yang perlu?.

Salam 'alaikum...

*sedikit bebelan malam ini*

Kadang-kadang...
Kita mahu lakukan sesuatu
Tapi bukan untuk waktu itu
Kerana ada perkara lain yang lebih perlu untuk masa itu

Kadang-kadang...
Kita mahu lakukan sesuatu
Tapi mungkin waktu itu belum masanya
Kerana ianya perlu strategi yang tersusun

Kadang-kadang...
Kita mahu juga lakukan itu
Tapi harus difikirkan
Apakah kesan disebaliknya
Dan apakah sebab kita melakukannya

Tapi kita selalu lupa...
Apakah keperluan atau kemahuan yang lebih penting
Tapi mungkin juga kita tidak menyedari sama ada itu satu keperluan atau satu kemahuan

~Hari ini terlalu banyak masalah yang melanda diri...
Tapi Nadhirah, harus kau ingat
Setiap yang berlaku ditakdirkan oleh Allah supaya kita kembali kepadaNya

Hatta perasaan cinta terhadapn orang lain yang dicampakkanNya juga merupakan tanda supaya kita kembali kepadaNya

Indahnya, Ya Allah andai aku sentiasa mengingatinya
Namun, dengan iman manusia yang nipis ini... mudah sekali jatuh leka

Thabatkanlah hati ini di atas jalan dakwah dan tarbiyah


"Oh Tuhanku, Ya Allah... letakkanlah dunia di tangan kami...bukan di hati kami
Supaya dunia ini tidak kami cintai lebih dari kami mencintaiMu"

~Activities today: Kuliyyah, birthday Kak Nad, Kelas Arab 'Amiyy

Wallahu a'lam

Kita saudara??

Salam 'alaikum

Cerita yang akan saya ceritakan...
Adalah cerita benar!!


Dulu-dulu...
Saya langsung tak kisah tentang apa yang berlaku di Palestin
Lantaklah..
Sape yang kena tembak..
Sape yang kena bunuh..
Sape yang kena rogol..
Saya macam takde perasaan langsung!!
Kalau ada pun..
Time tgk video clip atau ada ceramah-ceramah tentang Palestin


(sungguh kejam!! Tapi, dulu saya tak peduli semua ni..Bagaimana dengan anda?)


(Bagaimana pula dengan ini? Andai terjadi di negara kita... Na'uzubillah!!)

Kalau ada perbincangan dengan kawan tentang saudara seIslam...
Banyak juga yang kami bincangkan
Tapi rupanya... hanya sekadar di permukaan
Tak masuk lagi kisah-kisah disebaliknya yang lebih mendalam
Yang membuatkan saya menjiwai sedalam-dalamnya

Sebabnya...
Bagi saya...
Mereka bukan family saya
Mereka tiada kena mengena dengan saya
Apa susah!!
Bila mati kubur lain-lain (selalu je dengar ayat ni)

Maklumlah...
Saat itu saya tak faham lagi
Bahawa umat Islam ini seperti satu anggota
Kalau dicubit paha kanan, kiri terasa juga
Saya tak faham lagi...
Bahawa nabi tidak mengaku orang yang tidak memperdulikan saudaranya sebagai umatnya ketika di akhirat nanti
Walaupun saya tahu
Tapi saya tidak faham

Tapi...
Bila suara Gaza kedengaran bulan Januari lalu
Saya mula menyedari
Bahawa selama ini...
Saya bergembira tika saudaraku yang lain dalam duka
Saya bergelak tawa tika saudaraku yang lain menangis hiba
Saya dalam kelalaian tika saudaraku yang lain sedang peka
Dengan di mana bom dijatuhkan
Ke mana missile dihalakan



(Helikopter2 yang membawa missile sering berlegar-legar di udara penjara terbesar di dunia...GAZA)


(Kalau hari itu ditakdirkan Allah rumah si fulan mahu dibom oleh Zionis Israel..BOOM!!!)

Waktu itu...
Saya mula mencari..
Bahagian mana yang saya mampu untuk tolong
Tapi..
MASALAHNYA..
Saya tak tahu nak mula dari mana

Saya mencari puncanya...
Punca ketidaktahuan itu!!
Rupanya.. saya tak tahu the origin of the story
saya tak tahu kenapa terjadinya badai di Palestin

Jadi saya mula mencari
Menghadiri ceramah-ceramah yang menceritakan tentang sejarah dan konflik di Palestin
Membeli buku-buku tentang Palestin
Menjadi promoter buku Palestin (hehe.di Pesta Buku Antarabangsa 2009)
Sehinggalah..
Saya tahu dan saya dalami konflik di sebaliknya
(tetapi bukanlah 100%)


(Palestin...negara yang diisytihar oleh Saidina Umar Al-Khattab sebagai tanah orang Islam diakui Yahudi sebagai milik mereka!! Kini..mereka yang dilaknat Allah menguasai Palestin malah menguasai dunia buat masa ini)

-------------------------------------------------------------

“Sentiasa akan ada sekelompok dari umatku yang sentiasa berjuang bersama2 kebenaran, mencabar dan menentang musuh2 mereka. Musuh2 mereka tidak dapat memberi mudarat kepada mereka sehingga Allah mendatangkan keputusannya.Mereka tetap dalam keadaan demikian.” Maka para sahabat bertanya,”Dimanakah mereka?” Jawab Rasulullah.” Di Baitul Maqdis dan sekitarnya”
Al-Hadith




(Mereka inilah golongan yang disebutkan oleh Rasulullah dalam hadith)

-------------------------------------------------------------

Sebagai epilog
Terimalah cerita ini...~
Hari raya pertama
Saya berkesempatan menemui 2 orang akhawat Thailand (Ukht Asma' dan Ukht Fadhilah) yang belajar di Jordan
Saya bertanyakan salah seorang dari mereka bagaimana keadaan tempat tinggalnya
Katanya...
Tempat tinggalnya tidak aman (kerana di situ majoritinya orang Islam)
Sejak dahulu lagi
Pasti ada sahaja serangan
ceritanya lagi..pada bulan Ramadan yang lalu
Ramai yang ditembak ketika solat tarawih

Ya Allah!!
Saat itu saya jadi hiba
Mata saya berair
Hanya tinggal untuk berlinang sahaja (Sungguh!! saya tak tipu)
Sedih mendengar nasib saudaraku

Saya bertanya lagi kepadanya
Ada atau tidak perasaan takut tinggal di situ?
Katanya..
Kejadian tembak secara tiba-tiba sudah biasa bagi mereka

Subhanallah!!
Pasti.. Mereka pasti sentiasa bersedia memburu syahid
Menang atau syahid!! Inilah target tentera-tentera Islam

Begitu juga penderitaan saudara kita di Uighur
Jika didapati ada yang bangun malam
untuk bersahur atau melakukan ibadah lain
Nahaslah mereka!!
Mereka ditegah melakukan kebaikan tetapi kita diajak melakukan kemungkaran!!
Inilah agenda MEREKA LA'NATULLAH





*Ya Allah, bebaskanlah pemikiran, hati dan diri kami dari agenda musuh-musuhMu yang mahu mnghancurkan Islam*

P/S: Saya tak tahulah kenapa saya punya blog tak boleh gne tulisan, size and colour lain... nk center align pon takleh..Pelik2)

Wallahu a'lam

kuat??

Salam 'alaik...

Just a short entry...

Kekuatan JIWA dapat dicapai dengan IMAN
Kekuatan AKAL pula dicapai dengan ILMU
Kekuatan ANGGOTA dicapai dengan SENAMAN


"Dan persiapkanlah apa sahaja kekuatan yg kamu sanggupi"(8:60)

Kebenaran memerlukan kekuatan untuk mempertahankannya...

>>> Kita mestilah mempertanggungjawabkan diri untuk mewujudkan kekuatan ini
Dan Allah akan menolong kita jika kita berusaha untuk mencari sebab-sebab yang membawa kepada kekuatan ini <<< Imam Hasan Al-Banna

Persoalannya...
Adakah kita berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mewujudkan kekuatan tersebut?
Sedangkan kafirin berlumba-lumba menanam pelbagai kekuatan dalam diri mereka...
Bagaimana mahu tandingi kekuatan mereka baik dari segi ilmu ekonomi, politik, sosial dan sebagainya sekiranya kita tiada atau kurang kekuatan tersebut?
Jadi, mari bersama kita bina kekuatan!!



Abdus Salam memenangi Nobel Prize dalam Physics dan orang pertama membaca ayat Al-Quran ketika majlis penyampaian Nobel Prize


Kematian Imam Hasan Al-Banna amat menggembirakan golongan kafirin dan munafiqin


Yvonne Ridley, wartawan British yang kemudiannya memeluk Islam tetap teguh dengan aqidahnya walaupun dikecam


Sheikh Ahmad Yassin, pengasas HAMAS di Palestin. Mampukah orang yang tidak kuat menubuhkan pertubuhan yang diburu oleh Israel hingga sekarang?

"Kekuatan yang perlu dicari bukanlah tertakluk kepada kekuatan iman sahaja, tetapi PUNCA SEGALA KEKUATAN IALAH KEKUATAN IMAN"

Ya Allah, moga kami thabat di atas jalan kebenaran!! Bantulah kami mempersiapkan segala kekuatan~

Wallahu a'lam

TeLah kuJejaKi buMi iTu

Salamun 'alaikum....

Segala puji bagi Allah dan selawat junjungan buat nabi tercinta, Muhammad s.a.w

Jam lebih kurang 5 pagi....
Pada tarikh 13 hb September 2009, Sabtu

dengan langkah kanan,
dengan semangat yang berbara,
dengan niat yang kukuh,
dengan jantung yang berdegup,
dengan doa di dalam hati,
saya keluar dari pesawat ROYAL JORDANIAN
melangkah berpijak ke Queen Alia International Airport, Amman, Jordan
buat pertama kalinya...
Saya yakin...
Hidup baru akan bermula
Dengan tarbiyah terhadap jiwa ini...
Apapun, saya tahu..
Saya perlu ada permulaan yang baik
"Futur (lemah semangat) selepas bersungguh-sungguh adalah disebabkan buruknya permulaan"

............................................................

Tenang..
Sungguh tenang Jordan hari itu
Cuma kehadiran kami yang seramai 43 orang
membuatkan suasana agak kurang tenang
Tapi tidak kelam kabut
Tapi dasarnya, suasana itu memang tenang

Namun, tenang itu tidak seperti hati saya sebelum saya ke Bumi Anbiya' itu
Ada sedikit rasa gembira
Ada secebis rasa sedih
Yang pasti ada sedikit getaran
Ada juga rasa takut

Beberapa hari sebelum saya ke Jordan
Saya membaca buku Rindu Bau Pohon Tin karya Ustaz Hasrizal yang sebelum ini pernah belajar di Bumi Jordan
Buku itu merupakan buku tarbiyah sedikit sebanyak kehidupan beliau di Jordan
Banyak juga yang saya pelajari dari buku itu
Lagi-lagi...
Pada waktu yang genting itu
Kegembiraan dan kesibukan boleh menutup NIAT saya untuk ke Bumi Anbiya'
Oh! Peringatan amat diperlukan dan amat berguna saat itu.

Kadang-kadang buku sebegitu perlu dibaca
Mungkin ada yang berpendapat
'we don't have any idea of what other's life likes'
Tapi dasarnya, tujuan hidup kita sama
Kita sepatutnya menuju ke arah yang sama
Kita sepatutnya mempunyai niat asal yang sama
Cuma menggunakan kenderaan yang berbeza
Kalau kenderaan sama...
Mungkin jenis yang berbeza
So, siapa kata kita tiada kaitan dengan hidup orang lain?!

Lagi? Kenapa perlu baca?
Supaya kita belajar dari pengalaman orang lain
Supaya kita lebih jelas
perasaan gembira itu untuk apa...
sedih untuk apa...
takut untuk apa...
Sebab..
Kadang-kadang kita tak nampak apa yang orang yang lain nampak
Dan kadang-kadang orang tak nampak apa yang kita nampak


...............................................................

Suatu hari...
Saya berfikir sejenak
Niat (atau dengan kata lain matlamat) perlu dipasang awal-awal
Dan perlu jelas
Sebabnya...Takut-takut.. kalau tiada niat atau matlamat...
Tak nampak mana jalan yang betulnya...
Sebab saya tahu...Kat dunia ni banyak cabang jalannya...
Jalan hiburan...
Jalan glamour...
Jalan ilmu...
Dan macam-macam lagi
Yang akhirnya membawa kepada 2 jalan utama
JALAN KEBENARAN atau JALAN KESESATAN

Kemudian...saya berfikir lagi..
Tiba-tiba..
Perasaan takut mula menguasai diri
Takut sungguh!!
Kenapa?
Sebabnya..Saya takut..
Kalau saya tak dapat apa yang saya patut dapat di Bumi Anbiya' ini..
Terfikir lagi...InsyaAllah saya akan dapat kalau saya mencari
Tapi... saya takut lagi..
Sebab saya takut kalau saya tak tahu saya perlu cari 'itu'...

Namun begitu,
Ketakutan itu semakin reda...
Kerana saya yakin Allah akan membantu saya selagi niat saya betul
Maksudnya memang kena selalu beringatlah
Dan bersangka baik dgnNya...
Sebab Allah kata...
"Aku adalah seperti apa yg hamba aku fikirkan"

Semoga tarbiyah di bumi Jordan dapat mengajar saya serta kawan-kawan yang lain erti sebenar hidup ni

Wallahu a'lam

~KEMBALI~

Salam Ramadhan... Salam Mujahadah...

**Semoga Allah memberi keinsafan kepada kita**

Kembali
Far East

Wahai Tuhan yang Maha Pemurah
Terangilahku dengan Nur Iman-Mu
Hanya Engkau tempat aku berserah
Mohon maghfirah di dalam syahdu

Wahai Tuhan yang Maha Pengasih
Ampunilah segala dosaku
Laksana buih di laut memutih
Hanyut ditelan gelombang nafsu

Hari-hari yang telah aku lalui
Ingin kutinggalkan terus bersemadi

Ingin aku kembali kepada fitrah insani
Tak sanggupku jelajahi rimba duniawi
Bebaskanlah diriku dari dibelenggu
Dosa noda nafsu durjana

Terimalah taubatku Ya Allah
Pimpinlah daku ke jalan redha-Mu
Moga sinar-Mu terangi hidupku
Di dalam kegelapan

Akukan kembali pada-Mu Rabbi
Mengadap-Mu Ya Rabbul Izzati
Segala ketentuanku pasrahkan
Di hujung penghayatan

Amin

tAk KeNaL mAka tAk CinTa

Salam Ramadhan..Salam Mujahadah..Salam Mahabbah

Alhamdulillah, kita sempat menyambut Ramadan tahun ini...
Seronoknya...
Tapi ada yg dah pikir lebih jauh
Sebab lepas Ramadan, RAYA!!
Yang pikir lebih jauh..
ADAKAH AKU SEMPAT UNTUK MENYAMBUT PUASA TAHUN DEPAN...

Sedikit coretan mengenai Ramadan...

Bagaikan menanti tetamu istimewa datang ke rumah..
Segala persiapan yang lebih dari biasa juga akan kita lakukan.
Tidak cukup dengan hanya mengemas rumah
Bahkan membeli perhiasan baru atau membuang habuk-habuk pada siling yang sebelum ini tidak pernah dibuang.
Semua ini dilakukan hanya untuk menyambut tetamu istimewa itu.
Apatah lagi apabila tetamu istimewa itu telah tiba.
Pasti kita akan melayaninya dengan lebih istimewa.

Begitu juga dengan Ramadan...
Sepatutnya, ketibaan bulan yang sering kita sebut sebagai tetamu istimewa ini disambut dengan lebih luar biasa, lebih istimewa.
Namun, persiapannya berbeza dari perspektif ibadah, tarbiyah.

Jika sebelum ini Al-Quran bukanlah setiap hari dibaca disebabkan kesibukan.. persiapan menyambut Ramadan membuatkan kita lebih berusaha untuk bukan sahaja membaca malahan mentadabbur Al-Quran setiap hari.
Jika sebelum ini jarang sekali untuk kita bersedekah..
sekarang bersedekah menjadi antara amalan utama.
Dan begitu juga dengan amalan-amalan lain supaya amalan-amalan ini akan terus konsisten dan semakin bertambah ketika Ramadan tiba.

Namun begitu...
jika difikirkan kembali..
persiapan-persiapan yang dilakukan seperti situasi-situasi di atas hanya akan dilakukan jika kita mengenali dan mencintai tetamu itu.
Persoalannya, adakah kita benar-benar mengenali Ramadan yang menyebabkan Ramadan mampu menjadi ‘booster’ bertambahnya amalan, meningkatnya takwa.
Adakah kita benar-benar mengenali Ramadan atau kita hanya mengatahui tanpa menghayatinya?

“Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterang an yang menjelaskan petunjuk itu dan dan membezakan antara yang benar dan salah….” Surah Al-Baqarah:185

Inilah antara istimewanya Ramadan.
Bulan di mana manual-manual perjalanan kita semasa di dunia untuk kembali ke rumah asal kita di syurga diturunkan.
Bukan itu sahaja, kitab Injil, Taurat dan Zabur juga diturunkan pada bulan ini. Terbukti kasih Allah kepada hambanya...
kerana Dia tidak membiarkan kita terkapai-kapai mencari sendiri jalan yang penuh dengan persimpangan.
Persoalan pokoknya, adakah kita benar-benar mengikut manual yang ditunjukkan Al-Quran?

Bulan Ramadan ini jugalah di mana kasih Allah pada hambanya mencurah-curah dengan pelbagai anugerah.
Pintu neraka ditutup, pintu syurga dibuka seluas-luasnya, syaitan dirantai, pahala amalan berganda-ganda.
Bulan ini juga membuktikan betapa cintanya junjungan nabi Muhammad S.A.W kepada kita...
umatnya yang tidak pernah baginda temui.

Buktinya, adanya Lailatul Qadar.

Rasulullah S.A.W pernah mengadu kepada Allah
bahawa umatnya mempunyai jangka umur yang pendek jika dibandingkan dengan umat yang terdahulu.
Baginda mengadu lagi bagaimana ibadah umatnya dapat menandingi ibadah umat-umat yang terdahulu di mana jangka hayatnya lebih panjang.
Kemudian, dikurniakan Lailatul Qadar kepada umat Nabi Muhammad yang lebih baik dari seribu bulan.

Banyak lagi peristiwa-peristiwa hebat dalam sejarah Islam yang berlaku pada bulan Ramadan. Antaranya ialah:

Perang Badar Al-Kubra terjadi
Mekah dikuasai
Sebagian peristiwa dalam perang Tabuk terjadi pada bulan Ramadhan
Islam sampai ke Yaman
Penghancuran berhala Latta dan Uzza di bulan Ramadhan
Pengepungan 60 ribu pasukan Rusia digagalkan oleh 15 ribu pasukan Utsmani
Pasukan Mongol dihancurkan di Palestina pada bulan Ramadhan
Penyerahandiri penduduk Taif kepada Rasulullah
Rasulullah mendapat wahyu pertama di bulan Ramadhan
Penaklukan Andalus
Mesir menghancurkan kekuatan Isreal di Suez

Pepatah Melayu ‘tak kenal maka tak cinta’ terbukti di sini.
Apakah erti Ramadan bagi kita?
Adakah ia sama sahaja dengan bulan-bulan lain?
Atau benarkah ungkapan ‘kedatanganmu dinanti, pemergianmu ditangisi’ benar-benar tersemat dalam diri?

Semoga kita semua termasuk dalam golongan manusia yang beroleh keuntungan hasil dari kehebatan Ramadan ini.

Selamat menjalani ibadah RAMADAN.

...:::ERTI PERJUANGAN:::...

Salam jihad buat semua...

Sebelum berceloteh pendek
izinkan saya untuk luahkan perasaan sebentar..

Sebenarnya
Semalam hari Jumaat
Bnyak perkara yang tak diingini berlaku
Sangat banyak

Saya rasa tak perlulah cerita
Kalau cerita pun, anda takkan faham perasaan saya
Sebab hanya Dia sahaja yang faham

(P/S: Honestly, peristiwa hari itu benar-benar mengajar saya yang sebaik-baik tempat mengadu ialah Allah sbb org lain takkan faham betul-betul perasaan kita)

Cerita yg sebenarnya mahu dismpikan ialah......

Semalam...(hari yang sama...tapi berkisar waktu malam)
Saya borak-borak dengan Abah tentang negara Islam

Abah kata...
Sama ada Islam belu tertegak
Atau belum tertegak
Tetap ada ujian

Kalau Islam belum tertegak
Ujiannya seperti skrg ini
Kalau Islam sudah tertegak
Ujiannya dalam bentuk yang lain pula

Kejayaan yang sebenarnya bermula
Bukanlah ketika Islam sudah tertegak nanti
Tetapi apabila kita berjuang untuk menegakkan Islam

Abah kata lagi...
Dalam dunia ni ada 3 golongan
Golongan yang tidak peka langsng sama ada dunia ini sedang berubah atau tidak
Golongan yg peka dengan perubahan tapi tak mahu menyumbang sama
Golongan yang peka dgn perubahan dan melakukan sesuatu

Saya terfikir sejenak...
Teringat tentang satu perkara
Allah doesn't matter wat the outcome
But He cares of our effort

Saya terfikir lagi...
Adakah saya ni betul-betul keluarkan effort demi Islam?
Dan adakah Allah menerima effort saya ini?
Bagaimana pula dgn anda?

Wallahu a'lam