Ayyuha syabab!!

Wahai pemuda..

Sesuatu fikrah itu akan berjaya jika wujud keyakinan yang kuat terhadap fikrah yang didokong tersebut, wujudnya keikhlasan dalam mendokongnya, semangat yang sentiasa membara bersamanya serta sedia berkorban dan berusaha merealisasikannya. Keempat-empat asas ini, iaitu keimanan (keyakinan), keikhlasan, semangat dan amal adalah sifat-sifat istimewa para pemuda.

Sebabnya ialah,
ASAS KEIMANAN IALAH HATI YANG BERSIH, ASAS KEIKHLASAN IALAH JIWA YANG SUCI, ASAS SEMANGAT IALAH KEINGINAN YANG KUAT DAN ASAS AMAL IALAH KEAZAMAN YANG MEMBARA. Setiap sifat ini tidak berada pada sesiapa kecuali pada para pemuda.

Atas dasar ini dalam mana-mana bangsa para pemuda menjadi tonggak kepada kebangkitan mereka. Setiap kebangkitan ada rahsia kekuatannya yang tersendiri. Setiap fikrah ada pendokong panjinya.

"Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami menambah buat mereka huda (petunjuk)" Al Kahfi 13:18

Imam Hasan Al Banna

------------------------------------------------------

Aku ingin jadi pemuda
Pemuda yg punya ciri-ciri sebenar pemuda
Namun, aku masih lagi sedang cuba bangun sendiri

Aku masih lagi belum sempurna
Untuk mempunyai ciri-ciri sebenar seorang pemuda
Namun, aku masih mencuba sedaya
Walau kadang-kadang jatuh terleka

Aku punya impian
Impian untuk menjadi seorang pemuda
Biarpun masih banyak lompong dalam diriku
Tapi itulah cita-citaku

Untuk menjadi pemuda yang benar-benar punya ciri pemuda!!!

Bantulah aku Ya Allah!!
Pimpinlah akak Ummi Abah
Tolonglah kite sahabat-sahabat

Wallahua3lam

5 comments:



zul_akhyar said...

kalo tkr puteri pn smart...

nuraiman said...

insya ALLAH nadh...
huhu,kte pon rindu sgt kat nadh!!!
lame sgt rasenye x peluk nadh,,,
semoga ada pertemuan lg~
doakn kte,,,nk exam ni,,,,oh~
cuak sgt rsenye....

silentdreamer said...

slm nadh!!

insyaallah kte sme2 kuatkan smgt n brusaha utk mjadi pemuda yg sebenar2nya..
insyaallah

mintak maap sbb x on9 ag
sbb blum bkesempatan ag nk bukak ym
^_^

ayyash said...

insyaAllah nad, kite sama2 jd pemuda tu..

erm, btw word verification akk kt bwh ni sollat..wow!!

.n.a.k. said...

salam...

to zulakhyar : puteri yg ada jiwa pemuda mcm yg disenut hasan albanna..insyaAllah

to nuraiman : insyaAllah, man... may Allah lead us the way...
lama jugak tak peluk aiman...
All the best aiman dear~
(aiman is a girl ^^')

to bella : wassalam... insyaAllah... nak jadi pemuda, kne kuat mujahadah... waduh.. medan mujahadah mmg payah!!
xpe2... take ur tym..moga umor kite panjang nak borak panjang lg...

to kak aishah : insyaAllah...doakan kita semua kuat.. kalau x kuat, susah nak jd pemuda.. jalan ngan kite sama-sama yer...

ye ke? hu~ ^_^