Biar jadi isu dunia

Salam 3laikum...

31 Mei lalu, lebih kurang jam 4.30 pg, di perairan antarabangsa

Freedom Flotilla (segerombolan kapal) yg diketuai oleh Mavi Marmara sebagai kapal induk dan diiringi 5 buah kapal yang lain diserang Israel.

Waktu ni, ramai yang dah nampak bot Israel dgn komando-komandonya dr tingkap kapal 5 tingkat tu. Lepas tu, komando tu cuba baling tali tangga utk cuba naik kapal Mavi Marmara. Tapi, tak berjaya. 2 3 kali mencuba, tapi masih tak berjaya disebabkan aktivis tu berjaya mengalih tali tersebut.

Lepas tu, Israel tak puas hati... Mereka gunakan helikopter untuk naik kapal tu... (Kalau dh udara nak tepis tali tangga macam mana...) Dan pada mulanya, komando tu tembak guna peluru getah.. kemudian guna peluru hidup.

Mendarat sahaja mereka di atas helikopter, bermulalah detik yg dahsyat... Ada yg dipijak.. Ditembak.. Dan semuanya diikat.. Dan akhirnya dibawa ke Ashdod.. Dan dibawa ke tahanan.

Gaza tidak akan menerima barangan yang dirompak oleh Israel jika tidak dikendalikan oleh aktivis-aktivis LifeLine4Gaza sendiri. 

Ini sedikit sebanyak kisah yg berlaku ketika kapal-kapal tu diserang

Ada beberapa perkara yg dapat disimpulkan dalam kisah yg mungkin akan masuk dalam buku Sejarah beberapa tahun akan datang.

1. Secara logiknya, manusia tidak akan menghalang bantuan kemanusiaan. Tetapi Israel ni memang sgt kejam kerana bukan setakat menghalang tapi menyerang konvoi tersebut. 

2. Kegiatan Israel ni macam lanun. Sebab konvoi ini melalui perairan antarabangsa dan terlebih dahulu memastikan perjalanan mereka tak melalui kawasan perairan Israel yg lebih kurabg 20 batu dr pantai. 

3. Semasa aktivis ditahan, mereka disumbat di dalam penjara yg masih lagi tidak digunakan. (sedikit rendah tarafnya dari hotel) Layanan yg diberi agak baik. Dan segala bentuk keperluan diberikan. Ini merupakan salah satu propaganda Israel kepada dunia untuk menunjukkan bahawa tahanan-tahanan Palestin mereka dilayan dgn baik. Padahal, penjara mereka yang sebenarnya sgtlah dahsyat dgn kejutan elektrik dan sebagainya.

4.  Tindakan wakil Gaza untuk tidak menerima barangan yg dirompak oleh Israel kecuali dikendalikan aktivis sendiri merupakan suatu tindakan yg sgt bijak walaupun mereka sgt-sgt memerlukannya kerana jika Gaza menerima Israel akan memulakan strategi mrk untuk menunjukkan kepada dunia bahwa mereka tidak sekejam mana. Dan kemungkinan mereka akan menyuruh sebarang bantuan kepada Gaza perlu melalui pihak mereka. 

5. Biarpun konvoi ini masih lagi tidak berjaya menyampaikan bantuan kepada Gaza hand by hand. Namun, ia berjaya menarik perhatian dunia apabila serangan lanun Israel terjadi. Dunia mula menyedari bahawa Israel sentiasa cuba untuk menghalang bantuan kepada Gaza. Bukan sahaja negara yg menyertai konvoi ini berang malahan negara China, India juga sakit hati dan jiwa dgn Israel kerana bertindak luar norma. Dan yg penting kekejaman Israel akan terungkai. Dan isu ini akan menjadi isu dunia. Bukankah ini memberi kepentingan kepada umat Islam khususnya?

6. Kemarahan satu dunia setelah mata mereka terbuka memberi tekanan kepada Israel untuk mengurung tahanan hanya lebih kurang 1 hari walaupun pada asalnya Israel mahu menahan selama 3 hari. Cuba bayangkan jika dunia masih tidur.. Mungkin Israel akan membuat apa sahaja yg mereka sukai.

7. Media amat penting saat ini kerana mampu mematahkan putar belit Israel yg sentiasa dgn helah mereka. Video-video yg diambil oleh aktivis ketika serangan berlaku menjadi bukti kekejaman Israel yang menyerang konvoi tanpa senjata ini.

8. Penderitaan Gaza terutama selepas perang Gaza-Israel juga mula diambil perhatian. Semenjak tempoh perang itu, hanya 10% sahaja penambahbaikan yg dapat dibuat. Dan kematian semakin bertambah kerana kekurangan ubat-ubatan. Penyeksaan semakin bertambah kerana kurang keperluan. Dan konvoi dr seuruh dunia ini merupakan jalan cepat untuk menjamin kelangsungan keperluan rakyat Gaza terutama setelah 1 tahun lebih tanah mereka musnah.

9. Penutupan pintu Rafah iaitu pintu masuk jalan darat ke Gaza selain dr 6 pintu lain di Israel (sebenarnya bukanlah ditutup sepenuhnya, tapi sgt2 ketat sehinggakan kebarangkalian utk melepasi sekatan adalahsgt kecil.. dan ini lebih kurang je dg ditutup dan terpaksa guna terowong) memalukan umat Islam sendiri dan menunjukkan kelemahan umat Islam yg tunduk dgn Israel yg pelik perangainya. Lebih memalukan bantuan melalui LL4G ini mendapat sambutan hangat orang bukan Islam.. Hati mereka lebih terbuka mengenai isu ini dr umat Islam sendiri!!

9. Bantuan yg berterusan, konvoi besar-besaran yg berkali-kali dibuat adalah bukti kasih sayang Allah terhadap penduduk Palestin. Biarpun sebelum ini kisah Gaza tidak berjaya menarik tumpuan dunia, namun Allah menetapkan bantuan-bantuan diberikan kepada Gaza melalui terang-terangan atau seludup.

10. Contohi semangat kerajaan Turki yang tidak mahu berputus asa untuk memberi bantuan walaupun kejadian ini telah berlaku. Andai kita berhenti memprotes, menghentikan konvoi, atau kita tidak memberi sokongan walaupun melalui internet (sesuatu yg kecil akan memberi impak yg besar), bermakna target serangan Israel tercapai. Aktivis konvoi LL4G bukan utk ditahan dan dibawa pulang.. Selagi bantuan tak sampai, selagi Palestin tak diambil semula, selg Israel masih kejam, selagi itu perjuangan kita tak terhenti!!

11. Israel merupakan antara entiti jahat yg berkuasa yg Allah ciptakan kepada kita. Sesuatu yg berlaku ada hikmahnya. Di bahagian aktivis-aktivis, mereka telah berjuang (ada yg demi hak kemanusiaan dan ada yg demi ukhuwwah Islamiyyah). Di bahagian kita yg tak tak cukup syarat untuk berjuang bersama juga punyai tanggungjawab. Walaupun kita hanya mampu berdoa, meng'forward' msg, boikot atau derma serta study for the sake of Islam untuk menyelamatkan ummah, Allah akan menilai kita...DIAM BUKANLAH PILIHAN YANG DIBERI OLEH ALLAH.. KITA PUN ADA TANGGUNGJAWAB KITA..




(bukan hanya satu rumah yg jadi seperti ini.. malahan banyak lagi yg jadi seperti ini selepas perang tahun 2008.. tidak dicampur dgn hospital dan bgnan lain.. adakah kita mahu berdiam diri? Ini antara objektif LL4G yg mempercepatkan bantuan supaya penderitaan tidak berpanjangan.. Dan akhirnya konvoi ini membuka mata dunia terutama dgn selitan serangan Israel kejam)

Akhir kalam...

Buat jangka masa pendek...
Sokongan serta doa juga pengorbanan harta dan jiwa merupakan tanggungjawab kita untuk isu ini oleh Allah

Buat jangka masa panjang...
Pembentukan individu muslim perlu dititikberatkan mulai sekarang

Kalau kita nak berjaya dapat cemerlang pun..
Perlu ada plan jangka masa pendek dan jangka masa panjang
Laksanakan jangka masa pendek...
Di samping bergerak ke arah masa panjang
Sebab itu..
PERJUANGAN INI BUKAN PERJUANGAN BERMUSIM
Kita ada plan..
Untuk kembalikan World Order kita kembali

Akhir kalam...

~Dia sedang menilai kita~
99:78

Wallahu a3lam

(p/s: kebanyakan ulasan ini adalah hasil perbincangan)

5 comments:



silentdreamer said...

zionis laknatullah!!
btol3
jgn lupe dgn target short term n long term
insyaallah
satu hari nnt akn ISLAM psti mjadi UA!!
amin..!

ayyash said...

suburkan tarbiyah!!

Atiqah hanis said...

setuju..
dan Malaysia patut mencontohi Turki kerana berusaha habis-habisan untuk menegakkan yang benar, untuk membuka mata dan fikiran rakyat dunia!

nur ain said...

insyaallah sama2 kita jlnkn tugas ....
kalau kita sempat rasai nikmat islam as UA ,moga kita pemudah jln untuk generasi akan datang

kalau kita tak smpt rasai kemanisan kemenangan islam,moga Allah beri peluang untuk kita rasa kemanisan syahid ...
yang syahid juga bukan sebarangan org, Allah pilih yang layak ...
jom jadi pemburu syahid dijln Allah~
^^

.n.a.k. said...

salam sumer.. ^__^

to bella :
insyaAllah... kita sama-sama..
kalau lupa insyaAllah ada yg ingtkan...
UA itu janji Allah...

to kak ayyash :
ye!! suburkan tarbiyah..
mohon tunjuk ajar!!

to atiqah hanis :
contoh dah nampak depan mata..
booster dah ada...

kita buang karat jahiliyah yg bertimbun kat negara kita
baru tak takut nak tegakkan kebenaran ^__^