bo0ster

Salam 3laikum

Saya sedar satu perkara
Mungkin selama ini saya pernah menyedarinya
Tapi... ia bukanlah dalam bentuk yang boleh menjadikan falsafah hidup
Tapi... ianya secara tidak langsung

Situasinya...

Saya rasa jeles dgn mereka yg bru balik dr mesir dgn membeli buku-buku yg amat banyak dr penulis-penulis yang terkenal (Saeed Hawa, Al-Mubarakfuriy dan lain-lain)
Dan pada hari itu juga ia membuatkan saya mahu membeli buku-buku sedemikian

Saya rasa kagum dgn mereka yang memberi pengisian yang berkesan melalui blog
Dan membuatkan saya ingin menulis juga kerana antara prinsip saya "tak semua orang tahu apa yang kita tahu"
(sebenarnya saya baru sahaja walking di blog senior-senior.. dan ini kesannye)

Saya kagum dengan ilmu-ilmu yang dikurniakan kepada mereka-mereka yang hebat
Dan membuatkan saya terasa bersemangat untuk mencari ilmu
(bak kata Ustaz Maszlee - biar ada adrenalin yang tinggi supaya bersemangat tapi tetap punya rendah hati- supaya sentiasa merasa tak cukup ilmu yang ada)

Dan situasi-situasi di atas menunjukkan bahawa sekeliling boleh menjadi bo0ster (pemangkin) kepada kita


Tapi ia bergantung kepada bagaimana kita memandang sekeliling
Mungkin terlalu banyak chapter-chapter yang boleh menjadi booster untuk meng'islah' diri telah kita (termasuk saya) terlepas pandang

Mungkin ada segelintir manusia akan memandang sesuatu perkara dengan pandangan negatif
Contohnya, perbuatan menyampaikan ilmu yang dilakukan seseorang dikatakan hanya ingin menunjuk-menunjuk
Dan kesal sekali...
Buruk sangka itu tak mampu mengislah diri kita ke arah yang lebih baik
Tapi mengislah ke arah yang lebih buruk

Sedangkan hidup ini bukan hanya belajar melalui buku-buku secara teorinya
Tetapi juga melalui sekeliling dengan proses 'ta'aqqul' dan 'tadabbur'
Bukan hanya 'tafakkur'

Apa bezanya?

Ta'aqqul dan tadabbur ialah proses pemikiran yang menggunakan hati
Tapi 'tafakkur' pula melibatkan akal fikiran

(owh.. terasa bahawa vocab bahasa melayu sangat kurang utk dipadankan dengan bahasa arab)

Mari tadabbur ayat yang menggunakan kalimah 3aqala:

"Maka tidak pernahkan mereka berjalan di atas muka bumi, serta hati(qalb) mereka dapat memahami, telinga mereka dapat mendengar? Sebenarnya bukan mata itu yang buta tapi hati yang di dalam dada (sadr)" 22:46

P/S: Saya punya persoalan yang masih tidak berjawab kerana ia memerlukan jawapan dari mereka yang pernah melaluinya

Situasi saya... Saya sering ingin membaca bahan-bahan yang memrlukan daya pemikiran kritis dan analitik yang tinggi... Tapi kadang-kadang saya mengalami shock kerana terlalu tinggi..
Dan saya yakin.. bahawa sebenarnya ada step-step tertentu untuk membolehkan pemikiran kita sesuai dengan pembacaan
Jadi, apakah tahap-tahap pembacaan yang diperlukan seseorang supaya dia tidak menjadi orang yg membaca tapi x faham apa-apa apabila membaca buku-buku seperti itu..

Pendapat anda?

Jazakumullah

Wallahu a3lam

8 comments:



bawahbumi said...

salam,
ena takde jawapan,
tapi terfikir benda yang sama
wujud ke..'mesti pilih buku yang ada chemistry dengan kita'?

tak tahu la Nadh =(

'Ezzah Al-Islam said...

salam nadhirah,

dulu kak iz pernah fikir bnda yg sama spt awak. so my two cent ialah:

1. buku ada prioritinya. kena pilih buku yg bersesuaian ikut level kefahaman dan usia yg bersesuaian. Sebab apa yg nak dibentuk adalah fikrah bukan sekadar membaca untuk ilmu.

cth: buku pasal rumahtangga kalau dibaca oleh kanak2 berumur 7 tahun apa mnfaatnya?

2.untuk bina lebih kefahaman ttg buku2 yg berat2, lebih menarik kalau kita bncg dengan mate buku kita mahupun org dalam bidngnya atau buat satu hari bedah buku atau "daurah"kan buku tersebut.

3. Buku2 berbentuk fikrah mahupun sejarah dan falsafah juga elok dibaca berulangkali spy lebih faham ibrah disebaliknya.

4. tuliskan pembacaan anda supaya mudah faham dan ingat. Syeikh Miswan Thanadi kata "membaca dengan menulis"

5. Bg hadiah buku pd kak iz[ bluweek] haha..

k dear~ jom sahut kempen membaca PERMAI! ^^,

Anonymous said...

salam..

sedikit pendapat.
ilmu dan faham amat berkaitan, tapi x sama.
orang yang ada ilmu umpama org yg bawa sebatang marker. jika dia ada ilmu ttg cra nk guna marker,dia blh mnulis gn marker tu,tapi,adakah mnulis je kgunaan marker? jika dia faham ttg sifat yg ada pd makhluk marker tu,byk sgt dia blh gna dgn marker,eg;pacak kt tanah,blh jd pnunjuk waktu solat,ataupun,boleh jadi sbg pertahanan diri,dll. Namun,ap yg dia blh dr marker tu (slain mnulis) adlah dgn ada pd dia ilmu ttg prkara itu. Kalau dia x pndai nak tentukn waktu solat,dia x kan dpt thu waktu solat wlaupn dia pckkan marker tu kt tanah. bgitu jga kalau dia x pndai seni pertahanan diri,dia xkan dpt gnakn marker itu utk prtahanan diri.

Sbg analogi,aspek ilmu. Pada tiap2 ayat dlm bku2 yg brt blh mmbwa 1001 pnfsiran dn kgunaan jika dikaitkn pd hal lain,sbb itu dia berat. Ilmu pd bku tu x hbs skdr pd bku tu. ia brkait pd bku2 lain,dn pd ketahuan kita trhdp bku yg kita bc. Seorg ahli fizik xkan faham bku ahli sastera,namun dia akan sedikit faham pd bku ahli matematik. Seorang jurutera xkan faham ttg prkara yg ada pd bku seorang doktor.

ni cntoh2 n perumpamaan yg ana bagi.

pndpt ana utk enti:
1.baca je dlu bku2 tu,mgkin ia akn ambil masa utk fhm. Takpun,kita x fhm lgi isi2 dlm bku tu,tapi bila kita bc bku lain,baru kita memahami apa yg dperkatakn dlm bku pertama tadi.
2.tgk diri blik dr sgi mint dn kcnderungan. mgkin enti seorg jurutera yg cb mmbca bku medic. ianya x memahamkan dn krrg mmbuahkn hasil,apth lgi smbgn. jgn trlalu terikutkn org. x smstinya Dr Aidh Al-Qarni yg mgunakn ayt2 indah dlm karangn beliau perlu kita ikut utk jd spt dia,sbb tiap2 manusia brbeza,ada rentak sdr.
3.bertanyalah kepada ahli zikr..kdg2,kita penat dn mmbzirkn msa dgn mmikirkn ttg corak pd satu kotak tisu,pdhl fgsi kotak itu hnyalah utk bgkus tisu td. tisu tu adlh ap yg syarikat tisu itu ingin jual,tapi kotak hanyalah faktor tmbhn. jika kita x pndai mnilai aspek seni dn corak,ckpla kita mngambil dn gna tisu itu.
4.kefahaman dari Allah,dn kita mmbca krn Allah. cntik jk mlut x trlps dr doa pd stiap kli bcaan,mga2 kfhmn kita dlm pagaran redha Allah,mkin mndkatkn kita dgn dia. ntra doa yg baik; "Allahummarzuqni fahman nabiyyin, wa hifzal mursalin......."
"Allahummaj 'alni minallazina yanzhurunal kitab, nazhrotan wahidah, wa yahfazu ma fih, wa hafhamu bih, wa ya'malu bih, wa yuballighu bih. Allahumma innistauda3tuka ma 3allamtani, fardudhu ilayya 3inda hajati, wala tunsinih...." [sila rjuk pd org lain ttg doa ni,tkut slp bc@tls dsb]
5.mugkin Allah sygkan enti (i'Allah) dn ingin mnegur ttg suatu prkara lain yg lbh aula utk enti wat tym tu.
wallahu a'lam..hrp2 mmbntu,wlau x byk. skdr pndpt seorg hamba yg cetek ilmu. i'Allah ada kbaikan. jazakillahu khair

joegrimjow said...

ni dah dapat keluar ayat yang bersesuaian n 'perkataan' arab yang mantap tak dipanggil berilmu lagi?

ilmu ALLAH tu luas sangat, kalau nak kaji satu satu, memang tak terdaya

tak salah nak compare diri kita dengan orang lain yg banyak ilmunya, cuma tak adil kalau nak bandingkan nilai diri kita dengan hanya dengan penulisan

banyak lagi cabang ilmu dariNYA, tulis bidang kita pun da kire ilmu yang mantap, cume tertakluk la siapa yang baca atau tidak


keep blogging
sampaikan ilmu walaupun sedikit



don forget
back to basic
ilmu kena selari dengan amal
;)

khairul said...

Salam wbt

Nak tambah sikit.

Guru:
Mungkin bukan guru dalam konteks biasa.

Pengalaman saya, dalam cuba memahami buku-buku dengan tahap intelektualisme yang agak 'tinggi', kita memerlukan teman untuk berdiskusi... sebagai latihan untuk membuka dan mengasah minda. Teman macam ini yang kita boleh anggap sebagai 'Guru'. Kalau bernasib baik, 'Guru' ni juga dapat mengajar kita mendalami sesuatu subjek dgn hati.

Ingat tak masa sekolah cikgu selalu cadangkan kita buat 'study group'? Konsep yang sama.

Wallahua'lam

pencinta said...

for me la kan nad, mulakan ngan bnde yg asas..sama gak mcm buku palestin yg aku bli ngan bantuan ko tu..bnde tu kan ko kata aku kene baca baru ak phm..so skrg ni lps ak baca buku tu baru ak lebih berkeyakinan utk baca artikel n buku2 yg lebih tebal n lebih tggi pemikirannya...so nadh..kalo ko ad jmpa bnde yg ko baca mcm excess daya pemikiran ko..back to basic..try cr bnde yg asasnye..jgn terus melompat..k..wallahuallam

.n.a.k. said...

salam 3laikum... jundullah!!

to aina : huhu... kite yg kne cipta chemistry ngan buku tu ye...

to kak izz : kak izz, sgt stuju dgn kne cari book mate dan mendaurahkan buku tu. huhu.. tapi study grup kat skul dulu x best sgt sebab x gne hati... (tym tu x tahu kepentingan hati dalam menilai ilmu..huhu)
nnti nak pg umah kak izz nak amik video sheikh hamzah yusuf ngan pinjam buku2 berfalsafah bleh??

to anynomous : sgt setuju dgn apabila kite baca satu buku tu, bru kita akan faham sikit buku yg tinggi tu..
bak kata ayah ana kefahaman terhadap pembacaan bergantung kepada ilmu yang ada...
keep reading with our heart
syukran utk doa tu

to joegrimjow:yup saya sedar tu..x adil jugak nak compare diri kite dgn org lain.. setiap org ada kelebihan dan kekurangannya... asalkan kite menyampaikan dan cuba mengupgrade diri..jgn sentiasa berada di basic tapi menjadikan yg basic itu yg kukuh... insyaAllah

to khairul : study group x best..sebab x gne hati (tym skolah dulu).. ye..setuju dgn cara mencari bookmate/gurubook..lagi2 kalau kawan kite tu berminat dgn apa yg kite kurang.. dan kite akan semangat

to c-lah : hehe... palestine!! ya, kite masih lg semangat dgn palestine!! yup... mulakan dgn yg basic spy faham.. tapi susah gak kalau kite x tahu apa basic terhadap satu perkara bile kite baca satu buku tu...:)

Siti Umairah said...

assalamualaikum nad..

awak join slot pengisian Ust Hasrizal ngn akademi tahfiz hari tu kan?
ada satu point yg akak rasa boleh jawab soalan awak..
g sedut rakaman ust hasrizal =]
hehe

dan akak amat setuju ngn point ust hasrizal tu..

adios~