Dalam pencarian..

Assalamualaikum...

Sekadar renungan...
Sekadar peringatan...
Buat diri dan teman...
Untuk 'upgrade' iman...

Dulu... saya rasa hidup ni sekadar untuk hidup
Takde apa-apa tujuan len selain blaja sekarang nih untuk dpt kerja bagus besar nanti
Supaya besar nanti tak susah
Iyelah, hidup tak leh bergantung dgn ibu bapa selamanya
Orang lain tanggung ibu bapa, kita ditanggung ibu bapa
Ish, malu!!

Saya ni agak macam ragam (Huhu..Tak kenal maka tak tak tahu!!)
Bila org cakap yang baik-baik.
Tapi berlawanan dgn prinsip hidup saya
Saya tak boleh terima sgt
Memang x cakap terus terang
Tp simpan dalam hati dan fikir balik guna minda yg pramatang ni
Bagi saya ketika itu
AKU TETAP AKU!!

Tapi, bila makin besar...(umur makin banyak...tp, hayat makin pendek!!)
Pemikiran makin matang
Iman makin terisi
Nasihat yg diberi dah boleh fikir
Tarbiyah semakin boleh diterima

Tika itu
Saya mula tercari-cari, teraba-raba dan terfikir-fikir
Apa makna hidup ini??
Untuk belajar je?? Kerja?? Serve msyrkt?? Hidup senang?? Kahwin dgn org kaya??
Hurm.... tp tua nanti semua itu akan hilang
Service saya x diperlukan lg
Badan sakit-sakit dh x rasa hidup senang
Itupun kalau mati tua...
Kalau mati muda??

Apa maknanya yer??
Saya tahu saya perlu cari jalan mana yg saya perlu lalui...
Sebab kalau dh tahu jalan, baru boleh plan nak jalan macam mana
Meniarap ke....merangkak ke...Berjalan ke...berjoging ke...atau berlari
kalau x tahu jalan mana, nanti dr awal kita x start sbb terkandas di awal perjalanan

Bila saya tahu apa yg saya x tahu dan saya tahu apa yg saya nak tahu
Saya tahu saya perlu mengambil tahu
.....................................................................................................................................................

Alhamdulillah
Kabus semakin susut
Yg pudar makin jelas
Yg hitam makin kelabu
Yg kelabu makin putih

Makin lama saya makin jelas yg hidup ni mmg x boleh lari dari Allah
Saya mula sedar
REDHA ALLAH yg perlu saya cari
CINTA ALLAH yg perlu saya capai
KHALIFAH DAN HAMBA ALLAH yg perlu saya jadi

Tapi, dlm menuju destinasiku...
Terkadang saya jatuh, terkadang saya bangun
Terkadang saya ingat, terkadang saya alpa
Yg pasti seringkali saya berubah
Berubah mencari cara sebenar untuk saya menyusuri jalan yg sudah sememangnya lurus
Tapi dikaburi kabus, diselubungi asap yg kadangkala banyak, kadangkala sikit

Ya!! Memang kerapkali!!
Bila tersedar diri tersalah cara,
Saya cuba kembalikan diri kepada empunya IMAN
Ya Allah Ya Tuhanku

Kini, saya masih dalam pencarian...
Penantian...
Pengertian...

"HidUp dI dUnIa hAnYaLah SaTu PerMaiNan yG meLaLaikaN"

1 comments:



~[Wardah al-Farafishah]~ said...

^_^ masyaAllah
mantap pengisiannya ^_^